Instagramkontot Dela Språket uppmuntrar vuxna att prata mer med sina barn, för att ge barnen ett större ordförråd och stimulera språkutvecklingen.
Fastnar du lätt i flödet på Instagram? Det är du inte ensam om. Undersökningar visar att föräldrar lägger hela 2 timmar om dagen på sociala medier, medan de endast lägger 6 minuter om dagen på att prata med sina barn, skriver Region Halland i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Detta har regionen tagit fasta på. Genom att använda sig av ett redan existerande beteende, det vill säga skrollandet på Instagram, vill de inom initiativet Språkstart Halland få in mer språkträning i småbarnsföräldrars vardag. I över 10 år har regionen inspirerat föräldrar att språkträna med sina barn på olika vis, dels med grund i arbetet att skapa jämlika förutsättningar för barn och unga.
Dela Språket är en nylanserad digital pekbok för vuxna som har barn i åldern 1–5 år. I praktiken är det ett Instagramkonto, som samtidigt är ett digitalt språkträningsverktyg. Genom att följa kontot blir föräldrar påminda om hur viktig deras barns språkutveckling är, samtidigt som de möts av dagliga språkträningsövningar i sitt Instagramflöde.
– Idén till Instagramkontot har sin bakgrund i att jag under flera år haft en vision eller dröm om att göra en kampanj riktad till småbarnsföräldrar om hur man på ett lätt sätt kan stödja sina barns språkutveckling, exempelvis genom att bygga ordförråd utifrån vardagliga situationer, berättar Maria Ehde Andersson, processledare för Språkstart Halland.
– All forskning visar hur oerhört betydelsefullt det är för ett barn att få en bra språkgrund under de första åren. Det är avgörande för hur det kommer att gå i skolan, ja, i hela livet.
En bra början kan vara att ge sitt barn ett ord om dagen, vilket inte behöver vara så svårt eller betungande för den vuxna.
– En tanke var också att visa att alla föräldrar kan göra detta, alla föräldrar kan fler ord än sina barn och kan dela med sig av dem på ett lustfyllt sätt. Att visa att det finns en inneboende kompetens och kraft hos föräldrarna, säger Maria.
För att nå så många som möjligt ville regionen hitta den bästa kanalen. Undersökningar om medievanor i Mediebarometern och Svenskarna och Internet från de senaste åren visar att åldersgruppen som småbarnsföräldrar ingår i, mellan 20 och 45 år, använder Instagram mycket.
Kampanjen pågår under sommaren och förhoppningen är att följarna ska ha fått en ny vana när sommaren är slut.
– Vi har arbetat fram det här konceptet tillsammans med reklambyrån Garbergs Malmö och tillsammans funderat över bästa tiden att släppa kampanjen. Vi valde sommaren eftersom många är lediga och då har mer tid tillsammans med sina barn och kanske även är mer på sociala medier, säger Maria.
På Instagramkontot @delaspraket finns än så länge 31 inlägg med färgglada bilder på saker som djur, kläder, leksaker och mat. Bilderna kompletteras med tips på hur man kan göra språkträning till en del av vardagen, framtagna av legitimerad logoped Catarina Sjöberg. Kontot har i skrivande stund 1 279 följare.
Bilderna är hämtade från Instagramkontot @delaspraket (Språkstart Halland).
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!