Bokus Play väljer att använda den nya digitalmomsen till att sänka priset. Samtidigt lanserar de en stor sommarkampanj där nya kunder kan få ett par hörlurar utan kostnad.
Idag den 1 juli träder den nya lägre digitalmomsen i kraft. Sverige sänker till 6 procent på eböcker och digitala ljudböcker eller egentligen alla digitala publikationer, även tidningar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Några stora prissänkningar är dock inte att vänta. Snarare ser både förlag och återförsäljare det som en chans att öka marginalerna så att i slutändan författare kan få bättre betalt för streaming av ljudböcker och eböcker.
Ett undantag finns: Bokus Play. Den minsta av de svenska ljudbokstjänsterna men med den näst största ägaren i ryggen. Det är Sveriges näst största nätbokhandel, Bokus, som står bakom och som i sin tur ingår i Akademibokhandeln, Sveriges största bokhandelskedja.
Hittills har dock Bokus Play haft svårt att få fart på rekryteringen av abonnenter. Men nu i samband med momssänkningen väljer de, precis som tidigare indikerats, att sänka priset till den nivå de tidigare använt vid kampanjer: 79 kr/mån för en ljudbok och 139 kr/mån för obegränsad streaming.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Inte nog med det. I helgen gick Bokus Play dessutom ut med ett erbjudande till de över två miljoner medlemmarna i Akademibokhandelns vänner: “Nu kan du prova Bokus Play fritt i 30 dagar och få ett par snygga hörlurar från Defunc på köpet. Först till kvarn – gäller så långt lagret räcker.” Hörlurarna hämtas ut i butik, vilket förstås är ett bra sätt att driva besökare dit och förhoppningsvis sälja några fysiska varor på samma gång.
Nu återstår att se ifall detta erbjudande är tillräckligt starkt för att göra avtryck i kampen om ljudbokskunderna i sommar. Både Bookbeat och Nextory har rullat med kampanjer på stortavlor runtom i Sverige den senaste veckan.
Det ser ut att bli en riktig ljudbokssommar. Samtidigt som de fyra streamingtjänsterna slåss om kunderna har Bonniers morgontidningar valt att köra ljudböcker i följetongsform under sommaren. En tydlig signal.