När Anders Gustafson och Johan Kant släpper femte romanen i sin Singöserie byter de förlag till Lind & Co – där Anders Gustafson jobbar som fackboksförläggare.
Tillsammans med Johan Kant skriver Anders Gustafson den populära deckarserien om Singö. De fyra första böckerna gavs ut på Bokfabriken, men i och med den femte boken Blodspengar byter de förlag till Lind & Co.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Faktum är att vi skickade det första Singömanuset till Kristoffer Lind för sex år sedan, säger Anders till Boktugg. Han tackade nej då, och vi valde Bokfabriken, delvis för att de ville göra ljudbok. Det var ju inte lika vanligt då och det visade sig vara en lyckträff eftersom vår serie sammanföll med Storytels massiva expansion. Tre av våra tidigare titlar har nått förstaplatsen på deras topplista.
Anledningen till förlagsbytet är att författarna vill se om de i samarbete med Lind & Co kan lyckas ta serien till en ny nivå försäljningsmässigt.
– Det finns knepigheter inbyggda när man samarbetar med ett förlag som ligger på en annan ort, som Bokfabriken som ligger i Malmö. Det är ju inte lika lätt att titta förbi, ha möten, gå på fester till exempel. Men vi har fortsatt god kontakt, inte minst kring backlisten. Sedan är det alltid trevligt att vi springer på varandra på branschevent och mässor!
För drygt två år sedan började Anders jobba på Lind & Co som förläggare för historia och biografier. Nu blir han med andra ord både författare och förläggare på samma förlag.
– Hade jag jobbat med svensk skönlitteratur kanske det skulle kännas lite knepigt och jävigt, säger Anders Gustafson och tillägger att på Lind & Co är det inget konstigt att samma person sitter på flera stolar.
– Min kollega Martin Svensson arbetar som förläggare här och ger ut sina böcker på förlaget. Han skriver tillsammans med Leif Eriksson, som tidigare jobbade på förlaget, och som har gett ut en rad romaner här. Flera av mina kollegor har gett ut böcker på Lind & Co, som Samuel Paulsson och Kajsa Willén.
Han ger en handfull liknande exempel från andra håll i branschen: Jonas Bonnier som ger ut sina böcker på Albert Bonniers förlag, Mats Jonsson som var redaktör på Galago och gav ut sina böcker där, Jan Guillou som ger ut sina böcker på Piratförlaget där han är delägare, och Henning Mankell som tidigare var både författare och delägare på Leopard förlag.
– Det här är kanske vanligare än vi tror? Jag har en känsla av att det är ännu mer frekvent förekommande när det kommer till barnboksutgivning, säger Anders.
Än så länge tycker han det fungerar bra att vara både författare och förläggare på samma förlag.
– Jag gillar att ha full koll på allt som rör böckerna, inte minst försäljningsstatistiken. Tidigare höll jag på att tjata ihjäl Lasse Brahme på Bokfabriken med sådana frågor, nu kan jag kolla direkt i Bokdata, Förlagssystem och Storytels förlagsplattform.
Vilka svårigheter finns med det? Vilka fördelar?
– En svårighet är att skilja på när man jobbar med det ena och andra. Jag har ju ett jobb att sköta. Vår utgivning av historia är den största i Sverige, med omkring 30 titlar om året. Det finns inte tid att peta med egna projekt under arbetstid, säger Anders och fortsätter:
– Samtidigt är det ju smidigt att lösa frågor som uppkommer direkt, utan att ta omvägar via mejl, och så vidare. Vår fantastiska redaktör, Maria Neij, som även jobbat som frilans med tidigare titlar i Singöserien, är numera anställd här, så vi sitter två meter ifrån varandra. Tätare samarbete kan man nog inte ha. Generellt upplever jag att det är bra att veta hur slitigt det oftast är att skriva om man ska redigera andras texter.
Den första boken i Singöserien släpptes 2015 och därefter har det blivit en bok om året, en imponerande produktionstakt med tanke på att de båda författarna dessutom jobbar heltid.
– Inför den här boken har vi tagit en del dagar tjänstledigt för att hinna skriva. Johan skriver utöver det mycket på tidiga morgnar och helger, för mig blir det en del sena nätter. En bra idé kan ju skrivas ner i mobilen på tunnelbanan. Man får ta vara på de luckor som finns. Hur man än vänder och vrider på saken har ju dygnet bara 24 timmar, så det blir mycket jobb i perioder.
Vad gillar du mest med att skriva den här serien?
– Att vi hittat en form och ett samarbete som fungerar! Sedan är det spännande att se hur det ska gå för vår polis Solbritt Andersson och människorna omkring henne. Plus att det är väldigt lyxigt och peppande att skriva för en läsekrets, att veta att det finns läsare som vill ta del av böckerna.
Den nya boken Blodspengar handlar precis som de tidigare fristående spänningsromanerna om kriminalinspektör Solbritt Andersson och utspelar sig i trakten kring hennes hem på Singö i Roslagen.
– Vår tanke var från början att försöka skriva deckare utan spektakulärt övervåld. Man hittar inga psykopatiska seriemördare i våra böcker. Heller inga överdrivet detaljerade mordscener. Vår hjälte Solbritt skapades genom att vi vände på standardmallen. Man kan säga att hon är Martin Becks antites. Kvinna, inga alkoholproblem, lyckligt gift och så vidare. Vi kände att vi inte kunde skriva om en frånskild man som super och gillar opera. Det har andra redan gjort fantastiskt bra i decennier. Det som utmärker Blodspengar är att den går tillbaka i Solbritts historia och skildrar hur det var att vara kvinna och polis under tidigt 1980-tal, säger Anders.
Alla delar i Singöserien:
Singöspionen (2015)
Mordbrännaren (2016)
Sändebudet (2017)
Änglabarnet (2018)
Blodspengar (2019)
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.