Två av tre brittiska författare tjänade under 120 000 kr 2018

Ett eget rum för sitt skrivande. Det är vad brittiska författare helst av allt vill ha. Foto: iStock.

Brittiska författare tycker att ett eget rum för sitt skrivande är viktigast och 67 procent tjänade under 10 000 pund (motsvarande 120 000 kr) förra året, enligt en ny undersökning.

Det är The Bookseller som skriver om undersökningen ‘A Room of My Own: What writers need to work today’ som släpps idag av Royal Society of Literature.

Inte oväntat visar det sig att få författare kan livnära sig enbart på författarskapet. Av de 2166 som svarade på enkäten säger två av tre att de största hindren i början av karriären var brist på pengar och brist på tid.

Endast 5 procent tjänade över 30 000 pund på sitt skrivande 2018 medan 14 procent tjänade detsamma på andra jobb. Och två tredjedelar (av dem som faktiskt tjänade någonting på skrivandet) fick alltså ut mindre än 10 000 pund i royalties.

Så vad är då det bästa stödet en författare kan få förutom royalties? Jo, 8 av 10 svarade “ett eget rum” [för sitt skrivande], 65 procent kamratstöd och emotionellt stöd (60 procent). Först därefter kom finansiellt stöd (58 procent).

Så olika nätverk för författare har med andra ord ett stort värde. Liksom möjligheten att stänga dörren om sig eller ännu hellre smita iväg till en skrivarlya – oavsett om det är en etta i stan eller en stuga i skärgården (eller annan mysig miljö).

Men sedan behövs ju också antingen en bok som säljer eller succé i sökande av stipendier.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.