Idag släpper Storytel sin tjänst på den tyska marknaden som därmed blir den 17:e marknaden som Storytel etablerar sig på.
I februari meddelade Storytel att de planerade en lansering på den tyska marknaden som i dagsläget omfattar en total ljudboksförsäljning på runt 180 miljoner euro. Den tyska marknaden för ljudböcker och e-böcker befinner sig i en omvandlingsfas där strömmade digitala tjänster är den snabbast växande affärsmodellen:
– Vi startar vår softlaunch i Tyskland under en spännande period där människor i hög utsträckning har börjat visa stort intresse för strömmade tjänster och upptäckt fördelarna med att kunna tillgodogöra sig berättelser när som helst och var som helst. Det känns fantastiskt att vi som marknadsledare i Skandinavien nu är med och ökar takten i den utvecklingen i ett av Europas största och viktigaste länder. Vi ser fram mot de kommande åren med tillförsikt och stor entusiasm, säger Stefan Tegenfalk, Head of Expansion på Storytel, i ett pressmeddelande.
Sedan tidigare finns de båda svenska konkurrenterna Bookbeat och Nextory redan etablerade på den tyska marknaden.