Startupen Storytourist beviljas 900 000 kronor i finansiering från innovationsmyndigheten Vinnova. Storytourist kommer även att representera Sverige i den internationella finalen av Creative Business Cup den 1–2 juni 2019.
Vi har skrivit om Storytourist flera gånger förut. Det är en app som fungerar som en guidad tur med utgångspunkt i olika berättelser, en slags berättelseskattjakt. Det första resmålet blev London, där Storytourist lanserade sitt Sherlock Holmes-mysterium sommaren 2018. Nu står Köpenhamn och Den lille havfrue näst på tur.
StoryTourist är ett av 28 företag som har beviljats medel av Vinnova. Totalt hade 99 startups skickat in ansökningar om att få dela på en pott om 25 miljoner kronor.
– Det känns fantastiskt roligt att Vinnova tror på oss, vårt team och vår innovation, säger Johanna Forsman, VD och medgrundare av Velodrom AB, som utvecklar varumärket Storytourist.
– Det här bidraget kommer göra det möjligt för oss att utreda hur vi kan arbeta med bokförlag, filmbolag och andra upphovsrättsinnehavare för att skapa fler fantastiska turistupplevelser kring populära berättelser i olika former.
Storytourist vann även den svenska pitchfinalen av Creative Business Cup i mitten av maj, och kommer därmed representera Sverige i den internationella finalen som hålls i Köpenhamn den 1–2 juni.
Varumärket har uppmärksammats på många håll och haft framgångar i flera entreprenörstävlingar, som FutureBook i London, Venture Cup och Renew the Book i Amsterdam.