Storytel prickar av ännu ett land på listan: Sydkorea. I slutet av 2019 ska tjänsten vara igång på en digital bokmarknad som redan idag är värd 2,4 miljarder.
Det är en aggressiv global tillväxtplan som Storytel jobbar med. Idag meddelar de att ett av länderna där de kommer att lansera under 2019 blir Sydkorea (utöver tidigare kommunicerade lanseringar i Tyskland, Brasilien, och nyligen lanserade Singapore).
– Vår etablering i Sydkorea ligger helt i linje med Storytels fortsatta expansion till marknader med stor kommersiell potential och tillväxt. Sydkorea är en offensiv marknad med en ungdomlig teknikbejakande profil och en växande ljud- och e-boksmarknad där Storytel verkligen kan göra skillnad både när det gäller kundupplevelse och innehåll, säger Stefan Tegenfalk, Head of Expansion på Storytel, i ett pressmeddelande.
Lanseringen sker i slutet av 2019 och Storytelappen ska då finnas tillgänglig med koreanska tecken.
Storytel har redan etablerat ett bolag i huvudstaden Seoul där man just nu producerar ljudböcker för den sydkoreanska marknaden. Storytel räknar med att utöver sitt befintliga bibliotek (cirka 270 000 ljud- och e-böcker globalt) ha åtskilliga tusen koreanska ljudbokstitlar, både egenproducerade och från tredje part.
“Under det första verksamhetsåret kommer huvudfokus ligga på att fortsätta bygga upp en stark och mycket konkurrenskraftig innehållskatalog”, skriver Storytel.
Sydkorea har drygt 51 miljoner invånare och den växande sydkoreanska ljud- och e-boksmarknadens försäljning uppgår årligen till cirka 250 miljoner USD (motsvarande 2,4 miljarder kronor). Den har också en ung profil då hela 66 procent av de koreanska ljudbokslyssnarna är under 40 år. Den koreanska publiken föredrar att ta del av ljudböcker hemma, när man jobbpendlar, i bilen eller precis före läggdags, skriver Storytel och hänvisar till Publication Industry of Korea, 2017, samt Publication Industry Expert Meeting i juni 2018.