Så här långt innebär Bonniers beslut att inte släppa nyheter till Storytel att streamingtjänsten sparar pengar, enligt Jonas Tellander i kvartalsrapporten. Bonniers säger samtidigt att de ökade sina digitala intäkter även i april.
Är konflikten mellan Bonniers och Storytel en win-win för de båda företagen? Man skulle kunna tro det när man läser de officiella kommentarerna. Jonas Tellander skriver i kvartalsrapporten angående konflikten (vår översättning från engelska):
”Trots att vi missar dessa [nya Bonnier]titlar har Storytel Sverige sett prenumerationsbasen öka och vi förutspår en total försäljningsökning för Sverige under Q2. Vi förväntar oss även en boost av bruttomarginalen eftersom konsumtionen av Bonnierkatalogen minskat signifikant i april och förväntas fortsätta minska så länge konflikten pågår. Konsumtionen av böcker från andra förlag och författare blomstrar istället då de blir mer synliga för Storytels ca 370 000 svenska abonnenter.”
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Eftersom Storytel sparar pengar på att kunderna lyssnar på andra förlags böcker måste det innebära att Bonniers förlorar pengar. Men enligt Bonniers själva är så inte fallet riktigt. Även i april ökade Bonniers sin digitala försäljning jämfört med föregående år och enligt Svensk Bokhandel tar de igen vad de förlorar på Storytel via de andra streamingtjänsterna.
– Vi är glada över att siffrorna för vår digitala affär visar på fortsatt stark tillväxt. Lyssningarna i Nextory och Bookbeat ökar hysteriskt, vilket ger författarna bättre betalt och ökar vår marginal, säger Sara Börsvik till Svensk Bokhandel.
Det man frågar sig är då om några boklyssnare (exempelvis Backman- och Läckbergfans) aktivt valt att byta eller åtminstone prova en annan streamingtjänst. Vi låter frågan gå vidare till Bookbeat (som ingår i Bonnierkoncernen).
Har ni märkt av någon ökad tillströmning av kunder efter 1 april, någon Läckberg- eller Backmaneffekt?
– Svårt att säga vad som är effekt av just de titlarna och att vi generellt blivit mer populära senaste året och tagit en allt större marknadsandel i Sverige. I siffror ökade antalet nya användare med långt över 100 procent i jämförelse med antal rekryterade april 2018 så vi är såklart nöjda med månaden, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.
Som vanligt är det endast de båda parterna i konflikten, Bonnierförlagen och Storytel, som verkligen vet hur den påverkat dem ekonomiskt. Så småningom kommer författare och deras agenter att se det på royaltyredovisningen.
För konsumenter och alla oss i bokbranschen är det här en försmak av vad som kan bli vår nya vardag, en konkurrenssituation som mer liknar den mellan Netflix och HBO än den som råder mellan Bokus och Adlibris.
Plötsligt är det inte bara Storytel som har exklusivt material. Även Bookbeat och Nextory har nu attraktiva ljudböcker som inte finns hos Storytel. Det är en ny situation. Ja, och för all del Bokus Play som i sommar ska ge sig in i matchen på allvar.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!