Akademibokhandelns vänner blev Årets lojalitetsprogram vid Retail Awards 2019

Akademibokhandeln fick jubla på Retail Awards 2019 då de tog emot pris för Årets lojalitetsprogram. Foto: Tidningen Market.

Det blev Akademibokhandeln som tog hem priset för Årets lojalitetsprogram när Retail Awards 2019 gick av stapeln på måndagskvällen.

Som Boktugg tidigare berättat var både Akademibokhandeln och Adlibris finalister i Retail Awards 2019, i varsin klass. Adlibris blev utan pris (Kicks vann priset för Årets logistiksatsning) men för Akademibokhandeln blev det en ny seger (de vann även för två år sedan som Årets butikskedja).

Årets lojalitetsprogram 2019 heter Akademibokhandelns vänner. Medlemsrekryteringen är en viktig faktor men det finns fler.

– Vi har verkligen fått ut arbetet i hela företaget. Allas hjärtan klappar för kundklubben, det låter som en floskel, men vi har klarat att få ut engagemanget till alla, säger Akademibokhandelns marknadschef Cecilia Helsing till tidningen Market.

Juryns motivering: Med tydlighet och långsiktighet hyllar Akademibokhandeln ordet läsglädje i en bransch fylld av prispress och nätkonkurrens. Det har gett resultat. Akademibokhandelns Vänner har i dag drygt två miljoner medlemmar som alla har tillgång till ett brett utbud av erbjudanden, förmåner och evenemang som på olika sätt hyllar läsandet. Klubben fångar, engagerar och skapar ambassadörer som främjar både återväxt och läsglädje. Kan det bli bättre?

I segerintervjun pekar hon också på att Akademibokhandelns vänner inte bara drivs av att sälja mer utan har en högre vision i form av ”Läsglädje för alla, varje dag” och tanken om hur viktig läsning är för demokratin. Det skapar en extra dimension och engagemang internt, menar hon.

Akademibokhandeln vann pris för Årets lojalitetsprogram vid Retail Awards 2019.

Även om Akademibokhandelns vänner nu är en stor succé med 2,1 miljoner medlemmar – det har bara tagit tre år att nå dit – så var det inte självklart att satsa på projektet.

– Det var verkligen inte alla som trodde på det här. Att utses till Årets lojalitetsprogram är ett mäktigt kvitto till alla som haft mod att tro på detta och varit med och kämpat ända från början, säger Cecilia Helsing till Market.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,