Barnspelet Clicko är en succé som lär ut alfabetet till små barn land, rike och snart Europa runt. Men resan började i mycket mindre skala med en idé, en föräldraledighet och några glasspinnar. Möt Hanna Malmström.
Det är en framgångssaga hur Hanna Malmström skapade Clicko – bokstavsdelar av trä fästa på en magnet som barn själva får bygga och därmed lär sig bokstäverna. Berättelsen om hur Clicko kom till är en resa som började med en prototyp av glasspinnar, magneter och sandpapper byggda i Hannas garage. Den förlagan blev grunden för det som idag är Clicko, ett spel som bland annat nominerades till årets barnspel 2018 och har sålts i tusentals exemplar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Så varför bokstäver? För att de är första steget till att lära sig läsa. Böcker har alltid funnits i Hannas liv och har spelat en stor roll i hennes föräldraskap:
— Jag och min man har alltid läst mycket, både själva och för våra barn, berättar Hanna. Min mormor och morfar hade bokhandel i Kopparberg och jag fick alltid böcker i julklapp och födelsedagspresent så jag är uppvuxen med mycket läsning. När jag var föräldraledig med vår yngsta dotter behövde jag samtidigt kunna roa vår son Viktor som då var två och ett halvt år. I samma veva höll vi på att renovera hemma och det låg tumstockar överallt så vi började bygga bokstäver med tumstockarna som en lek.
Men tumstockar är inte helt praktiska när det kommer till kreativt bokstavsbyggande. Under lekarna gick de sönder och Viktor klämde fingrarna i dem. Hanna som är civilingenjör inom bygg och teknik, beskriver sig som en person som haft idéer hela livet. Bokstavsbyggandet väckte en tanke, så hon tog tumstockarna och gick ut i garaget.
— Barn tycker om att bygga och de tycker om bokstäver, säger hon. Jag var övertygad om att man skulle kunna göra något som funkade och började prova mig fram.
Till slut kom Hanna på en variant av glasspinnar med magneter på baksidan och hade med dem skapat en första modell av vad hon då inte visste skulle bli Clicko.
— Jag och Viktor byggde massor med glasspinnsvarianten, säger Hanna. Det var när jag såg hans glädje och stolthet över att kunna forma de första bokstäverna i våra namn som det slog mig att jag kunde göra något mer av det. Jag lät kompisars barn prova och deras respons var översvallande – alla hejade på prototypen.
Hanna började kolla på vad det skulle kosta att producera bokstavsdelarna i större skala men när det visade sig att hon skulle behöva hosta upp hundratusentals kronor slog hon det ur hågen som något omöjligt, och spelet fick förbli en kul grej. Men några år senare fick hon nys om ett affärsutvecklingsprogram i Uppsala där hon presenterade idén och blev antagen. I programmet lärde hon sig att tänka i en annan ordning: först hitta kunder, sedan någonstans att göra delarna.
— Det var så mycket lättare än jag hade trott och efter tre månader och en dag hade jag min första kund, säger Hanna. Jag och min pappa – som hade snickeri – började tillverka bokstavsdelarna för hand. Vi sågade, slipade, limmade och slipade lite till.
I ett och ett halvt år tillverkade Hanna och hennes pappa alla delarna själva. För Hannas del gick Clicko under den tiden från en kreativ idé till en heltidssysselsättning och på de 18 månader hon och pappan själva tillverkade spelet gjorde de mer än 15 000 delar. Sedan växte hantverket bokstavligen Hanna ur händerna och hon började se sig om efter ett annat produktionssätt.
— Jag fick en kontakt i Hong Kong och nu tillverkas de i en fabrik där, berättar hon. Men vi hade väldigt mycket dialog med dem innan för det var viktigt att tillverkningsprocessen och materialen var desamma som när jag och pappa gjorde dem. Det finns så mycket slit och släng idag och jag vill att Clicko förblir det som det en gång var tänkt att vara. Nuförtiden hör en del kunder av sig och undrar om det fortfarande finns handgjorda delar från de första spelen jag och pappa tillverkade kvar att köpa. Det är kul!
Idag kan man köpa Clicko i flera olika storlekar och spelen säljs via ca 25 återförsäljare i Sverige och Norden. Men Hanna har märkt av ett intresse även från utlandet på marknader där turister från Tyskland, Schweiz och Nederländerna köpt spelet och hon blickar nu vidare ut över Europa:
— Barn vill läsa överallt – men de måste kunna bokstäverna först, säger Hanna. Min målbild är att ett barn av egen fri vilja tar en bok, sätter sig på ett skönt ställe och börjar läsa. Då har jag lyckats.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!