Författare borde strejka för bättre arbetsvillkor

Författare i demonstration på första maj. Illustration: sarah5/iStock.

Författare har tuffa arbetsvillkor. Ingen anställningstrygghet, ingen garanterad minimilön. Några få tjänar enormt bra, men de allra flesta författare tjänar så lite att de tvingas ta andra jobb för att betala räkningarna. Borde författare demonstrera och strejka idag?

Idag är det den första maj, en dag då arbetare av tradition ska protestera mot borgerligheten och stå upp för arbetsvillkor. Jag ska undvika att gå in på det politiska men konstaterar att idag är det inte så enkelt att definiera arbetare när många av de yrken som tidigare definierats som arbetare faktiskt är mer välbetalda än de flesta tjänstemän och faktiskt även bättre än många företagare.

Den senaste veckan har dessutom präglats av att en grupp högavlönade strejkar för bättre lön och arbetsvillkor. Oavsett om man väljer att lyssna på fack eller arbetsgivare så är piloter en grupp som tjänar bättre än nästan alla andra. När arbetsgivaren räknar en snittlön på 93 000 kronor så är det förstås en överdrift, men när facket lyfter fram att ingångslönen bara är strax över 34 000 kronor i månaden så undrar de allra flesta andra yrkesgrupper vad de bråkar om.

Men det finns naturligtvis mycket mer än lönekronor att bråka om som inte ryms i ett nyhetsinslag. En förhandling är mer komplex än en procentuell löneökning.

Författarna är bokbranschens arbetarklass – och överklass

Vi lämnar demonstrationståg och flygstrejker och tittar istället på bokbranschen där vi kanske har lite samma situation. Är författarna arbetarklass? Ja, definitivt. Som debutant kan du snabbt konstatera att det inte är tal om några pilotlöner. I bästa fall skulle du kanske kunna få en ersättning som motsvarar den där ingångslönen (50 000 kronor i förskott kan räknas om till en lön på ungefär 34 000 kronor).

Ja, alltså författaren får då en ersättning som motsvarar en nyutexaminerad pilots första månadslön för flera månaders (eller års) jobb med boken. Dessutom ska det avräknas mot framtida försäljning så innan det kan bli tal om någon bonus så ska boken sälja i kanske 1500-5000 exemplar beroende på format och avtal. Storytel har de senaste åren utvecklats till ljudböckernas Klondike men det krävs precis som med pappersböcker en hel massa läsare och ännu fler lyssnare för att det ska bli några pengar av det. Förlagen fick under första kvartalet 1,72 kronor per timme ljudbok från Storytel och författarna mindre än hälften av det.

Dessutom ingen anställningstrygghet, ingen garanti på att förlaget vill ge ut nästa bok. Oavsett hur många hundratals timmar du lagt på att skriva den.

Författare är utan konkurrens de allra sämst betalda i bokbranschen när man ser på timlönerna i genomsnitt. Inte för att frilansande redaktörer, formgivare, korrekturläsare och andra bokproffs har det så fett heller men de tjänar betydligt bättre än upphovsmännen bakom de manus (eller teckningar) de lever på.

Men likt SAS kan vi också berätta en annan historia. Vi kan säga att författare är de som tjänar allra bäst i bokbranschen. Camilla Läckberg, Leif GW Persson, Fredrik Backman och en lång (nåja) rad andra bästsäljande författare har till sina bolag inkasserat mångmiljonbelopp varje år och kan utan problem plocka ut månadslöner som får SAS-piloternas att blekna.

Författare tjänar bäst på utrikesresor

Ska man jämföra med piloter så är det inte inrikes som författare kan tjäna de riktigt stora pengarna, det är utrikes. Svenska agenter sålde bokrättigheter för 340 miljoner kronor förra året till utländska förlag. Sådär 75-80 procent av den summan borde landa på författarnas konton.

Men det här är undantag. Allmänheten kan lätt luras att tro att alla författare har råd att flyga till Mauritius med privatjet och ligga på en strand i tre månader för att hitta inspirationen och därefter flytta sig till ett bord under ett parasoll och se poolen över kanten på sin laptop medan hen formulerar ännu en bästsäljare.

Så ser ju inte verkligheten ut för de allra flesta hårt arbetande författare. Tvärtom tvingas vi ha dubbla jobb. Några av oss är journalister och skriver krönikor som denna. Som undertecknad tvingas några av oss utöver detta ta andra mer välbetalda uppdrag eftersom inte heller journalistik ger särskilt bra timlön. Andra författare jobbar nattskift på fabrik och skriver på dagarna, några kämpar som lärare och rättar uppsatser samtidigt som de längtansfullt sneglar mot mejlet med redaktörens synpunkter på senaste omarbetningen av ett bokmanus. Några författare kör taxi, lastbil, båt eller kanske rentav är piloter?

Pilot är kanske faktiskt ett bra yrke att kombinera med författarskap. Fast på flygplatser och hotellrum. Plocka fram sin laptop och skriva en ny thriller eller romantisk komedi.

Bästa yrkena att kombinera med författarskap

Halvt på skämt och halvt på allvar konstaterade någon att det bästa yrket att kombinera med ett författarskap var advokat. Detta för att advokater har så hög timlön att de kan få ut en normal heltidslön genom att jobba halvtid och därmed var det enkelt att frigöra tid att skriva en bok. Det finns ett antal svenska bästsäljande författare som skulle kunna bevisa den tesen: Jens Lapidus och Malin Persson Giolito är två som dyker upp. Å andra sidan sägs veckoarbetstiden för de flesta advokater vara 60-80 timmar, så …

Som arbetsmarknaden ser ut idag kanske utvecklare (programmerare) är ett annat bra yrke att kombinera med författarskap. Liksom riksdagsledamot (då kan du dessutom få betalt för din skrivarstuga om du skriver dig där) eller läkare.

Så borde inte alla författare strejka idag? Skulle det fungera om vi alla bara slutade skriva? Vad skulle hända på förlagen ifall det plötsligt inte kom några nya manus imorgon, på fredag eller i flera veckor? Skulle de återgå till billig import från anglosaxiska länder där det finns ett än större överflöd av manus till böcker? Eller bara ösa ut gamla klassiker?

Författare måste vara en av få yrkesgrupper som inte bara måste konkurrera med alla andra författare som accepterar att jobba för några kronor i timmen. Nej, de måste dessutom konkurrera med författare som i vissa fall varit döda så länge att förlagen inte ens behöver betala ersättning till författarnas efterlevande. Snacka om osund konkurrens. Inte konstigt att en del författare bestämmer sig för att göra omarbetningar av gamla sagor.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Många författare tvingas leva på bidrag (och stipendier och prispengar)

Nej, sanningen är väl att det svenska författarkollektivet är ett väldigt spretigt kollektiv. Där de allra flesta är hobbyförfattare som drömmer om att någon gång kanske kunna leva på sitt skrivande.

En del tror att det allra mest lönsamma är att skriva deckare. En annan skulle invända och säga att det allra mest lönsamma en författare kan skriva är ansökningar till olika stipendier. Vi skrev nyligen om en författare som lyckats få ihop en miljon på det. Inte för att hen blev miljonär på det eftersom det var flera års arbete och många böcker. Det gjorde att hen slapp ha ett extrajobb hela tiden i alla fall. Debutanter och andraboksförfattare kan förstås nedslås av att en väldigt stor del av Författarförbundets stipendier verkar gå till äldre fattiga författare med dålig hälsa.

Men, de kan trösta sig med att om de fortsätter kämpa som författare och blir en av de där 999 på 1000 som inte slår igenom så kommer de dit till sist. Äldre och fattiga.

Ha en skön första maj. Fira att idag kan de allra flesta författare ägna sig åt att skriva på heltid med lön. Ja, förutsatt att de har ett annat jobb som de kan vara lediga från förstås.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.