Vinnare i januari-februari 2019 var ljudböcker och böcker från religiösa förlag. Det visar statistik från amerikanska förläggareföreningen AAP.
I veckan släpptes en rapport från Association of American Publishers, där de större förlagen ingår, som jämför försäljningen januari-februari med samma period föregående år räknat i dollar.
Något överraskande växte försäljningen av tryckta inbundna böcker med 3,0 procent samtidigt som mjukband minskade med 1,2 procent. Dessa står nu för nästan lika stor del av försäljningen.
Eböcker minskade sin andel av försäljningsvärdet med 3,5 procent till 166,5 miljoner dollar och pappersälskare ser detta som en signal om att papper är ett överlägset format. Andra misstänker att det handlar om att köpare av eböcker väljer indieförfattare och indieförlag som har bättre priser på sina böcker.
Däremot är det tydligt att audio nu fått ett genombrott även i USA och växer fortsatt kraftigt. Ökningen med 36,5 procent kommer inte längre från lika små siffror. I januari-februari utgjorde (nedladdade) ljudböcker 8,5 procent av försäljningen, eller 90,5 miljoner dollar. I en annan artikel på Publishers Weekly sägs dock att ljudböcker stod för 12,1 procent av försäljningen till vuxna läsare i USA under februari månad.
Värt att notera är att digitala böcker (eböcker och audio) stod för 24,2 procent av den totala bokförsäljningen under perioden.
Genremässigt växte barn- och ungdomsböcker med 7,5 procent medan vuxenlitteratur tappade 1,0 procent. Men allra mest gick ”Religious presses”, religiösa förlag, fram med hela 20,8 procents ökning. Med 119,1 miljoner dollar stod de för 11,2 procent av den totala försäljningen på 1060,7 miljoner dollar under perioden.
Exakt vad som ligger bakom den religiösa boomen framgår inte av varken rapporten eller rapporteringen i USA. Kanske är det också en effekt av Trump?