Storytels nya timbaserade avtal ger 1,72 kr per timme. För många noveller innebär det att ersättningen sjunker till under 1 krona per lyssning.
– Tidigare bar novellerna i alla fall sina egna kostnader. Men den här nya nivån så blir det nästan omöjligt att få lönsamhet i novellutgivning, säger en förläggare, som föredrar att vara anonym, till Boktugg.
För att jämföra. I den gamla modellen fick en ljudnovell på under en timme motsvara 20% av en vanlig bok. Alltså gav en novell 3,40-4,00 kr förra året. Men nu plötsligt bara 86 öre i ersättning. För att ersätta författare och inläsare och studiopersonal krävs det plötsligt flera tusen lyssningar för att nå break even.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Dessutom: startkostnaden för en novell är i vissa fall lika hög som en roman. Nästan. Ska man göra ett professionellt omslag kostar det och att redigera och korrekturläsa är kopplat till startkostnader som gör noveller dyrare ”per timme”.
– Man hade önskat någon form av grundplåt, exempelvis en eller två kronor, utöver timersättningen. Men nu är det bara längden som räknas.
Andra mindre förläggare som vi varit i kontakt med vittnar om en allt svårare lönsamhetskalkyl när det kommer till ljudboksmarknaden. Tidigare bar sig även mindre indietitlar ekonomiskt, men med allt hårdare konkurrens och större utbud, samtidigt som ersättningen från ljudboksplattformarna ständigt sjunker, så sker det allt oftare att ljudböckerna inte ens bär sina egna kostnader.
– Det innebär att titlar och format utanför mainstream i allt högre grad inte längre kommer att spelas in som ljudböcker utan bara släppas som pappers- och eböcker, säger en förläggare.
Ett annat segment som drabbas, förutom skönlitterära noveller, är korta fackböcker som blivit alltmer populära på senare tid. Exempelvis släppte Roos & Tegnér ett antal titlar i en ny serie med kortfattade fackljudböcker nyligen. De fick också avräkningen från Storytel.
– Det var ingen överraskning för oss att det rör sig om småsummor. Dels släppte vi böckerna halvvägs genom Q1 så det är en kort period, men framförallt gör vi detta på lång sikt och strategiskt. Det är ett marknadsföringsverktyg för författare och oss och det är ett sätt att bygga upp utbudet av fackböcker i streamingtjänsterna, som vi tror är livsviktigt för fackböckernas överlevnad i långa loppet. Vårt fokus affärsmässigt ligger inte på intäkter från ljudbokssidan men det är ett sidospår som vi vill utveckla. Vi har inte förväntat oss att kunna räkna hem det på länge. Vi släpper för övrigt ytterligare tolv titlar i maj, säger Petra Ward, vd för Roos & Tegnér.
– Med det sagt är det förstås en vansinnigt låg ersättning och det är klart att vi önskar att den var högre.
Ett annat förlag har också räknat på den nya ersättningsnivån och konstaterar att det blir svårt med professionell ljudboksproduktion. Om man antar att det kostar 50 000 kronor att läsa in en ljudbok när man räknar studio plus inläsare och tar en bok på tio timmar så krävs det plötsligt över 3000 fulla lyssningar på boken bara för att täcka de kostnaderna. Och med författarens royalty och förlagets overhead så går break even upp mot 5000 lyssningar.
– Det här kan vara slutet för massproduktionen av ljudböcker. Det kommer att ta längre tid att nå break even på en ljudbok och hur många förlag har uthållighet i två-tre år? De traditionella förlag som nu kastat sig in i ljudboksutgivning riskerar att få en kalldusch, säger en förlagschef.
Eller som en annan person med god insyn i ljudboksbranschen summerar det:
– Festen är över.
LÄS ÄVEN: Storytels nya avtal ger 1,72 kr per timme ljudbok
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!