Världens första VR-boktrailer har utvecklats av IT-företaget Jayway i samarbete med författaren och förlaget Bokfabriken. VR-tekniken gör det möjligt att gå in i Den ljusaste nattens omslagsscen.
Spänningsromanen Den ljusaste natten av Helena Kubicek Boye släpptes på Bokfabriken i mitten av mars 2019. Den har något som alla (?) andra böcker inte har: en VR-trailer.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Det är IT-företaget Jayway i Malmö som har tagit fram VR-upplevelsen.
– Vi vill testa gränserna för tekniken och samtidigt attrahera nya läsare som kanske inte spenderar så mycket tid med böcker. Tekniken är fortfarande ny och vi har inte hört någon som gör något liknande, det finns en stor potential i det vi gör, säger Pär Sikö, VR- och AR-ansvarig på Jayway, i ett pressmeddelande.
Den ljusaste natten utspelar sig under midsommar i Säter. En dömd pedofil avviker från sin permission och när en femårig flicka samtidigt försvinner spårlöst från en närliggande campingplats sprider sig paniken. Snart försvinner ännu ett barn, en sjuårig pojke. Anna Varga, psykolog vid kliniken, är ansvarig för permissionen och måste hjälpa polisen att hitta barnen innan det är för sent.
Man har utgått från nyckelscenen i boken, den som gestaltas på bokomslaget, och byggt upp en VR-miljö kring den.
– Rent praktiskt går det till så att man genom att ta på sig VR-glasögon kan gå in i en värld byggd av baksidestexten och bokomslagets motiv och ta del av dess stämning. Man kan till exempel röra på huvudet och upptäcka olika saker och ljudeffekter, förklarar Jakob Nilsson, PR-ansvarig på Bokfabriken.
Han menar att man kan se det som ett nytt grepp på den klassiska baksidestexten som ju syftar till just det, att sätta in den potentiella läsaren i bokens handling och stämning.
– Jag vill både bredda och fördjupa upplevelsen av min deckare och bjuda in läsaren till att få en känsla av spänningen i boken. Sedan gillar jag personligen innovationer och har jobbat med det innan. Jag tror att vi kommer se fler sådana här initiativ i den traditionella bokbranschen, som lockar till mer läsning och intresse, säger Helena Kubicek Boye i ett pressmeddelande.
Än så länge kan VR-omslaget bara upplevas på plats hos Jayway i Malmö. Men trailern ska fortsätta utvecklas under våren och de vill infoga fler element, bland annat en berättarröst. Målet är att släppa den för nedladdning framöver.
Idén har fått fint genomslag, berättar Jakob Nilsson, och har plockats upp av både Sydsvenskan och Sveriges Radio.
– Kul, då vi tycker att alla intiativ som kan uppmuntra till läsning är toppen, säger Jakob. Sådana är vi alltid sugna på!
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!