Storytel ökade antalet kunder första kvartalet 2019 till totalt 834 300. Enbart på den svenska marknaden fick man 18 000 nya kunder – men för första gången ökade inte streamingintäkterna i Sverige.
– Vi ser en fantastisk ökning med nästan 50 000 kunder i utlandet och vi fortsätter att öka tillströmningen till tjänsten kvartal för kvartal. Nästa milstolpe är att nå en miljon betalande abonnenter och där är våra internationella marknader nyckeln, säger Storytels VD Jonas Tellander, i ett pressmeddelande.
Storytel hade 834 300 betalande abonnenter i genomsnitt under första kvartalet 2019 vilket är en ökning med 65 600 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2018 och, med knapp marginal, i linje med den prognos om 835 000 betalande abonnenter som tidigare lämnats. Streamingintäkterna för första kvartalet 2019 kom in på 296 MSEK, jämfört med 297 MSEK som prognostiserats. Årlig intäktstillväxt uppgår därmed till 39 procent, skriver bolaget.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2019 i Sverige uppgick till 363 200 abonnenter, motsvarande 1 200 betalande abonnenter över prognos. Storytels familjeabonnemang har gått över förväntan vilket lett till fler abonnenter än prognos men en lägre ARPU (genomsnittlig intäkt per användare). Streamingintäkterna i Sverige kom in på 136,9 MSEK jämfört med prognos 138 MSEK.
– Vi har sett en stark tillströmning av kunder i Sverige under kvartalet och vårt nya familjeabonnemang har mottagits väl. Vi är väldigt måna om att ständigt utveckla användarupplevelsen och just nu har vi ett väldigt bra momentum i hela organisationen för att sätta ännu mer fokus på det, säger Storytels VD Jonas Tellander.
Här är det värt att stanna upp lite och titta på siffrorna. För första gången ökade nämligen inte streamingintäkterna i Sverige – trots att man fick 18 000 nya kunder.
Är det ett resultat av era nya abonnemangsmodeller, att vissa kunder som tidigare hade två vanliga abonnemang har bytt till en familjevariant eller är det kampanjer för läsplattan med tre månaders presentkort?
– Vår ökning i antalet svenska abonnenter under årets första kvartal slog till och med prognosen tack vare lanseringen av vårt nya Family-erbjudande. Att det inte ledde till att de svenska intäkterna ökade i samma takt som abonnenttillströmningen berodde dels på det introduktionserbjudande som var kopplat till den lanseringen och dels att Q1 har färre dagar än Q4 och övriga kvartal, säger Sofie Zettergren, CFO för Storytel, till Boktugg.
Är det första gången ni minskar intäkten jämfört med föregående kvartal?
– Storytel är ett globalt företag och som sådant ökade vi rejält både jämfört med föregående kvartal och föregående år där den årliga intäktsökningen uppgick till 39 procent. Även intäkterna i Sverige ökar starkt jämfört med första kvartalet förra året, men det stämmer att de, för första gången, var något lägre än det föregående kvartalet. Orsakerna till det är, som jag tidigare var inne på, dels det introduktionserbjudande som var kopplat till lanseringen av Family-abonnemanget, och dels även att första kvartalet på ett år är något kortare än sista kvartalet vilket skapar vissa kalendereffekter på streamingintäkterna.
Hur räknar ni betalande abonnenter, om någon har Family Plus – är det en eller tre abonnenter?
– Vi räknar antalet aktiverade konton. Har man valt att aktivera ett konto i familjen räknas det som ett, och har man aktiverat tre så räknas det som tre, säger Sofie Zettergren.
Genomsnittligt antal abonnenter i utlandet under första kvartalet 2019 uppgick till 471 100 abonnenter, en ökning om 47 600 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2018 och knappt lägre än den prognos som tidigare kommunicerats om 473 000 abonnenter. Årlig abonnent-tillväxt uppgick till 73 procent. I utlandet uppgick streamingintäkterna till cirka 159,1 MSEK under första kvartalet 2019, i linje med prognos.
För drygt en vecka sedan lanserades Storytel i sitt 16:e land: Singapore. Som tidigare meddelat väntar även etableringar i Tyskland och Brasilien under 2019.
ANALYS:
Sverige: Storytel fick 18 000 nya kunder under första kvartalet, men samtidigt minskade intäkten från streaming med 1 miljon kronor. Det är svårt att bedöma exakt vad det innebär, kvartalet har lite färre dagar och det kördes kampanjer med rejäla rabatter för både familjeabonnemanget och läsplattan Storytel Reader där det ingick presentkort på 3 månader i köpet. Intäkter för försäljning av läsplattor ingår inte i siffrorna för streamingintäkter. Sannolikt är Storytel tillbaka på en högre intäktsnivå för Q2.
Men något som man ska hålla koll på är hur de svenska streamingtjänsterna räknar antalet betalande kunder. Med olika varianter på familjeabonnemang är det inte längre givet att en betalande kund innebär 135 kr per månad (exklusive moms) i intäkt. För Storytel kan den variera mellan 69 och 135 kronor. Dessutom kan antalet personer som lyssnar/läser variera mellan en och sex.
Utlandet: Med 47 600 nya abonnenter utanför Sverige så är det ingen vild gissning att Storytel kommer att passera en halv miljon abonnenter i utlandet under april eller maj månad. Med alla nya marknader så är det nya målet på en miljon abonnenter globalt något som kommer att passeras under sommaren. Även i utlandet sjönk ARPU (från 119 till 113 kronor) vilket givetvis har att göra med att man lanserar i nya länder med olika kampanjer. Samt att alla länder inte har samma priser i kombination med valutaeffekter.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!