Med böljande former och meterlängder text vill Rotulus förlag ge läsarna en helt ny läsupplevelse där känslan kommer först.
Att låta passionen för form och hantverk prioriteras framför kvantitet och effektivitet gör något för en berättelse. Det är förlagsägaren Patrik Johansson övertygad om. Tillsammans med Maria Håkansson har han nyligen startat Rotulus Förlag som ska väcka liv i den urgamla traditionen med skriftrullar. Pappret i rullarna har en levande, böljande form som Patrik fascineras av och nu vill han tillsammans med Maria låta litteraturälskare upptäcka känslan när texten rullas ut meter för meter och ger berättelsen liv med sina oförutsägbara vågor och svängar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
— Det är viktigt med det estetiskt tilltalande, säger Patrik. Vi vill vara ett romantiskt förlag i ordets rätta bemärkelse och det vackra skapar en känsla som annars kan vara svår att få fram. Det finns någonting särskilt i att rulla ut en text, nästan som att få syn på en hemlighet.
Förlaget startar Maria och Patrik bredvid yrket som smörmakare. Under många år har de med sina bara händer gjort smör åt lyxkrogar i Sverige, England och Danmark med stjärnkrogen NOMA i Köpenhamn inberäknat. Efter ett år i Sverige ska de nu återvända till England där de har varit verksamma tidigare. På en gård i West Harptree finns en alldeles speciell sorts kor vars mjölk på naturlig väg ger smöret ett karakteristiskt djup. Det är den grädden Maria och Patrik vill göra smör på parallellt med att trycka skriftrullar, en efter en.
I det noggranna smörhantverket finns en oanad inspiration de tar med sig till förlaget – det runda historieberättandet på en rulle:
— Precis som skriftrullar handlar smör också om form, förklarar Patrik. Jag gillar de runda formerna när man svarvar smöret, tycker om att pilla och knåpa. Inom mathantverk är en stor del av värdet berättelsen bakom och för att nå fram till människor, främst kockar, har jag och Maria försett dem med historier.
Vilken sorts historier är det ni berättar då?
— Till exempel den om att det var vikingarna som lärde fransmännen att tillverka smör och att vi i Sverige var störst i världen på smörexport från vikingatiden till 1895, säger Patrik. Eller den om att mjölksyrebakterierna i smöret hjälper våra magar på samma sätt som de hjälper växternas rötter i marken att ta upp näringsämnen.
Visionen om text på rulle handlar om känslan, men också friheten i att kunna trycka vad de vill. En ombyggd termoskrivare printar ut texterna på termopapper med hjälp av värme – ytterligare en dimension av textrullarna som Patrik tilltalas av:
— Jag gillar tanken på att de trycks med hjälp av eld, säger han. Den första saken vi trycker blir en äventyrsroman jag själv har skrivit, som kommer att bli 72 till 75 meter lång. Flera bokhandlare jag pratat med har varit intresserade och vill testa – det ska bli häftigt att se reaktionerna när den kommer ut.
Det rör sig om en upplaga på 10–20 exemplar tippar Patrick. Men antalet är ganska ovidkommande i denna produktion som andas passion och kreativitet snarare än mängd. Som en extra självklarhet ska läsaren också kunna välja mellan en behändig 8 centimeter bred pocketrulle eller en orullad och levande textremsa i en låda.
— På något sätt hjälper de böljande linjerna äventyret i den dramaturgiska framåtrörelsen oavsett vilket man väljer, säger Patrick.
Nästa projekt blir kortare historier, 30-40 hoprullade noveller i en kakburk.
Vad är det som lockar med kakburken?
— Det är en skön känsla att se 30–40 rullar ligga där i en plåtburk, säger Patrik. Och när man läst en novell kan man stapla rullarna i en snygg pyramid i en hylla om man vill. Målet är nu att få ihop en stor bredd av olika sorters noveller på 2 000-5 000 ord vardera. I framtiden kan man tänka sig att göra flera olika sorters burkar – en med poesi, en med sagor för barn, en skräckburk och så vidare.
Vinsten från de sålda burkarna tänker Patrik och Maria fördela jämnt till alla som är med. Även om det bara blir någon krona per man är det viktigaste att alla uppskattas lika mycket för sina verk:
— Det ger i alla fall känslan av att få lite betalt så vi delar lika, säger Patrik. Bokhandlarna lägger ju ändå på sin del så de kommer att få sitt.
Att prata med Patrik är att få en portion av känslan ”ingenting är omöjligt” serverad. Begränsningar diskuteras inte, så icke heller svårigheter, branschnormer eller vägbulor. Istället avslutar han med att leverera ytterligare en idé:
— Jag tänkte att det hade varit coolt att trycka i UV-bläck, säger han. Så att man kan läsa i totalmörker. Jag har provat att skriva lite med UV-bläckpenna och det ger ett totalt fokus när man sitter och skriver i ett mörkt rum. Allt man ser är texten som flyter fram. Det är en häftig grej som jag skulle vilja göra i framtiden.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.