Bonnierförlagen har de senaste åren ökat sin satsning på content marketing, redaktionella sajter, för sina böcker. SelmaStories följs nu av Bokiño som är riktad till föräldrar som vill ha barnbokstips.
Bonnierförlagen lanserar en plats på nätet för föräldrar som både vill få barnbokstips och råd kring hur de kan locka sina barn till läsning. Den nystartade content marketing-kanalen heter Bokiño och ambassadörer är bland andra Manne Forssberg och Paula Rosas. Med Bokiño utökar Bonnierförlagen sin satsning på content marketing med ett erbjudande som riktar sig till föräldrar. Via sociala kanaler och en ny sajt vill man nå föräldrar med innehåll kring barns läsning, skriver Bonnierförlagen i ett pressmeddelande.
— Många föräldrar vet hur viktig läsning är för barns utveckling, men behöver hjälp att välja i barnboksdjungeln. Bokiño är en inspirationskälla för alla som vill hitta rätt berättelse för sitt barn och förhoppningsvis även upptäcka nya böcker – både fysiska och ljudböcker, säger Cecilia Claesson, chef för det team hos Bonnierförlagen som jobbar med content marketing, i samma pressmeddelande.
— Vi har ett nära samarbete med Bonnier Carlsens barnboksexperter som besitter mycket kunskap om barn och läsning.
För att lansera sajten har Bonnierförlagen anlitat Sara Grundberg, som tidigare startat och drivit den digitala plattformen Baaam.
— Det talas mycket om fakta, källkritik och vetenskap, men fiktionen behöver vi också. Genom fantasin blir vi kreativa och kan leva oss in i andra människors sätt att tänka och känna. Här har läsning en viktig roll och det vill vi lyfta när vi lanserar Bokiño, säger Sara Grundberg.
Innehållet till Bokiño produceras av en inhouse-redaktion på Bonnierförlagen. Sedan tidigare driver Bonnierförlagen sajten SelmaStories, som riktar sig till den vuxna bokläsaren och även står bakom det årliga feministiska priset och eventet Årets Selma.
Bokiño finns förutom på webben även på Instagram och Facebook.