Förlagsjätten Penguin Random House ökade försäljningen med 1,9 procent 2018 jämfört med året innan. Även vinsten ökade, med 1,3 procent. Den totala omsättningen landade på 3,42 miljarder euro (motsvarande 35,8 miljarder kronor) och resultatet 528 miljoner euro (motsvarande 5,5 miljarder kronor).
Ägaren Bertelsman förklarar tillväxten med “bästsäljare som presterat, företagsköp och tillväxt inom nedladdade ljudböcker”. Ljudböcker växte kraftigt på alla PRH:s stora marknader. Bland bästsäljarna nämns Michelle Obamas Becoming (som nu passerat 10 miljoner exemplar och hade sålt sju av dessa redan före årsskiftet). Klassikern Dr Seuss, som är i det närmaste okänd i Sverige, sålde över 11 miljoner barnböcker.
Trots tillväxten för digitala ljudböcker och ehandel var Markus Dohle, VD för Penguin Random House, noga med att betona hur viktiga fysiska återförsäljare är för förlaget. PRH har 160 000 återförsäljare runtom i världen och han menar att den siffran ökar. “Den fysiska närvaron fortsätter att vara viktig för oss när vår verksamhet växer de kommande åren”, säger Dohle enligt Publishers Weekly.
Värt att notera: PRH-bossen talar om nedladdade ljudböcker, inte streaming. Kommer det att förändras under 2019?