Med minsta möjliga marginal, kanske kunde svenska ledamöter ändrat utfallet, röstade EU-parlamentet bort förslaget om ändringar i artikel 11 och 13. Istället antogs hela upphovsrättsdirektivet.
Upphovsrättsdirektivet antogs – med artikel 13 och 11 oförändrat. Det blev en snabb omröstning. Och med fem rösters marginal förkastades förslaget om att införa förändringar i avtalet. Därifrån blev det odramatiskt. Hela direktivet antogs med bred marginal, 348 för, 274 mot, till applåder i plenum.
Det innebär att medlemsländerna från och med nu får två år på sig att införa direktivet som lag. Det innebär också att upphovsrättshavare får en chans att förhandla med nätjättar – som i sin tur måste filtrera alla användares innehåll och stoppa alla upphovsrättsbrott.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Att direktivet skulle antas, var väntat. Den verkliga brännpunkten var om artikel 13 och 11 skulle röstas bort. Men det fick plenum aldrig chans till. Med fem rösters marginal valde de 751 ledamöterna bort möjligheten att rösta om ändringsförslag.
Hur ledamöterna röstade är ännu inte redovisat. Tidigare har vi berättat att de svenska Socialdemokraterna är splittrade och att flera röstar för. De socialdemokratiska ledamöterna är de enda svenska ledamöter som på förhand berättat att de ska rösta för direktivet – alla andra har sagt att de röstar nej.
Om tre svenska ledamöter hade röstat ja, hade det alltså räckt att de bytt sida, för att ändringsförslagen om artikel 11 och 13 hade fått en chans att röstas igenom.
(Rapport ovan från Emanuel Karlsten, oberoende journalist som publicerar sina texter från EU-omröstningen med CC-licens, på plats i parlamentet tack vare en Kickstarterkampanj.).
Boktuggs analys och kommentar:
Det här är förstås en stor framgång för Författarförbundet och Förläggareföreningen som framför allt genom sina europeiska organisationer drivit frågan om stärkt upphovsrätt men även deltagit i lobbyarbete på hemmaplan. Inom båda organisationerna anas visserligen en förståelse för att artikel 11 och 13 är problematiska men båda har valt linjen att inte förändra dessa utan istället hoppats kunna få igenom förslaget i sin slutliga skrivning. Vilket också lyckades.
Boktugg har talat med många författare som inte alls håller med Författarförbundet eftersom de främst ser att författare kommer att drabbas av de negativa konsekvenserna som just artikel 11 och 13 innebär. Det är också tydligt att många som uttalat stöd för stärkt upphovsrätt och slagits för copyrightdirektivet i sin helhet inte haft klart för sig vad artikel 11 och 13 faktiskt innebär för dem och andra internetanvändare. På samma sätt är många journalister oroliga för att copyrightdirektivet ska göra deras arbete svårare utan att de faktiskt får något betalt.
Måns Jonasson, digital strateg på den oberoende svenska Internetstiftelsen, kommenterade beslutet i en intervju som bland annat publiceras i Aftonbladet:
– De som är sakkunniga i internetfrågor är oroliga för att parlamentet röstat igenom en lag vars följder man inte har riktig koll på. Det syns tydligt i direktivet att man vill ge upphovsrättsinnehavarna ett starkare skydd och rätta till den obalans som man upplever finns i dag mellan nätjättar och enskilda kulturskapare. Men man förlitar sig starkt på tekniska lösningar som inte finns i dag, säger han till TT och fortsätter:
– Det gäller framför allt artikel 13, eller 17 som den numera heter, där det finns starka skrivningar om att uppladdning av upphovsrättskyddat material inte ska tillåtas. Men hur det ska gå till rent praktiskt finns det i dag ingen som kan svara på.
Så idag ska vi fira att upphovsrätten på internet stärkts. Men samtidigt känna en djup oro över att yttrandefriheten på internet har fått sig en rejäl törn. Vi ska fira att upphovsmännen fått stärkt skydd för sitt skapande, men känna en djup oro över att maktkoncentrationen ökar än mer.
EU röstade förresten även ja till ett förslag att slopa sommar- och vintertid. Men det blir upp till varje land att bestämma vilken av tiderna de vill ha året om. Det känns ändå som en mindre omställning än det nya upphovsrättsdirektivet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!