Bokförlagens försäljning till bokklubbarna fortsätter falla. Sedan 2011 har den halverats, visar Svenska Förläggareföreningens senaste statistik från medlemsförlagen.
Vi skriver i en separat artikel om den nya statistik för 2018 som Svenska Förläggareföreningen har skickat ut. Förutom att den digitala försäljningen fortsätter öka kraftigt på bekostnad av pappersböckerna kan man utläsa ytterligare en intressant sak: bokklubbarnas fortsatta ras.
Nedgången mellan 2017 och 2018 är visserligen ”bara” 9,3 Mkr som innebär att den nu är nere på 80,8 Mkr för medlemsförlagen som lämnat uppgifter till rapporten. När man tittar tillbaka några år är det dock tydligt att bokklubbarna har det tufft.
Sedan 2015 har förlagens försäljning till bokklubbarna minskat med 28,5 procent. Och drar man ut kurvan ytterligare några år som i grafen nedan så är det en halvering på sju år och sedan 2005 har faktiskt två tredjedelar av försäljningen försvunnit.
Internetbokhandeln har givetvis bidragit eftersom den gjort att postorderförsäljning i form av bokklubbar inte är lika betydelsefull. Frågan är nu om nästa våg av digitalisering i form av ljudbokstjänster kommer att stjäla ytterligare medlemmar/kunder från bokklubbarna?
Samtidigt har bokklubbarna sannolikt fortfarande ett stort värde för förlagen i form av marknadsföring av enskilda titlar. Av statistiken ovan framgår inte heller hur bokklubbarnas egen försäljning utvecklats, ifall de höjt sina priser och marginaler för att kompensera för minskad försäljning. Eller om rabatterna från förlagen ökat. De flesta och största bokklubbarna ägs av Bonnierförlagen som inte särredovisar omsättningen för dessa.
Det finns dessutom ett antal bokklubbar som har egen utgivning och producerar böcker exklusivt för sina medlemmar, exempelvis Goboken (Sandviks förlag) och Penny & Friends med flera (Stabenfeldt Förlag).