Frilansande lektören och redaktören Kris Kite Stenmark har startat förlaget Under the Kite Publishing tillsammans med sin sambo, formgivaren Peter Beckman. Under 2019 planerar de att släppa tio böcker.
Kris Kite Stenmark frilansar som bland annat lektör och manusutvecklare och hjälper författare att utveckla sina alster. Då kan man också förstå att hon kommer i kontakt med många intressanta manus, som inte alltid får se dagens ljus och möta läsarna. Och det är just där, i sin egen verksamhet, som hon har hittat sitt nystartade förlags första titlar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Tanken på att starta förlag har Kris haft länge. Den första spirande idén kom när hon läste kursen Att skriva barnlitteratur på Linnéuniversitetet.
– Mina kurskamrater skrev så fantastiska berättelser och jag tänkte att alla dessa berättelser är värda att komma ut. Men som det ser ut idag i förlagsbranschen är det svårt att komma igenom nålsögat. Om jag startade ett förlag så skulle allas chanser öka, säger hon till Boktugg.
För två år sedan drog Kris igång ett projekt med 29 illustratörer och 29 författare som resulterade i barnboken De magiska tjugonio, en bokstavsvärld.
– Boken blev antagen på Idus förlag. Jag är oerhört stolt att boken kom ut där. Men när jag och gänget började jobba på en uppföljare, insåg jag att vi ju faktiskt kan göra allt själva. Så varför inte ge ut själva?
Under 2019 kommer uppföljaren Sniffa på siffror med Matte Ma och Tiken ut på det egna förlaget Under the Kite Publishing. Men förlagets allra första bok som släpps 21 mars 2019 är Scenen är din – Gör ditt varumärke till en hit av PR-strategen Anna Moore, ett manus som Kris jobbade med förra våren.
– Ungefär samtidigt blev min sambo arbetslös, och helt plötsligt öppnandes nya möjligheter för oss. Jag som förläggare och redaktör och han som grafisk formgivare, berättar Kris.
Ytterligare tre böcker är än så länge spikade för 2019: Tonårsdrömmar, Hasse C, Noice och jag av Pernilla Gillback, Sister Suicide av Kris Kite själv, och Livet, kärleken och döden, en antologi med historiska noveller. Och fler titlar kommer det att bli, så många det finns tid till.
– Jag vill ge ut så många som jag hinner, utan att tulla på någon kvalité. I år kommer cirka tio böcker ut, och nästa år hoppas jag på fler. Jag kommer även se mig om efter böcker från andra länder som i så fall ska översättas, berättar Kris.
Genremässigt blir utgivningen bred – både fack-, skön- och barnlitteratur står på utgivningslistan inför 2019.
– Jag är öppen för alla genrer, men jag brinner för vissa teman, så det kommer säkert att märkas på sikt i utgivningen. Bilderböcker ligger mig varmt om hjärtat, så det kommer bli en stor del av utgivningen. Intressanta fackböcker och biografier är jag också intresserad av. Innehåll och röster som är värda att höras, säger Kris och fortsätter:
– Målgrupperna för böckerna kommer vara mycket blandade. Jag vill inte vara för snäv utan verka brett och med det vara öppen för alla möjliga förslag. På så sätt nås olika människor och risktagandet blir mer varierat.
Förlaget blir ett slags mellanting mellan olika förlagsmodeller, där upphovspersonerna erbjuds att ta en del av risken samtidigt som Kris antar manus i likhet med ett traditionellt förlag och säkerställer kvaliteten från ax till limpa.
– Förlaget och författarna går båda in med pengar. Författarna får tillbaka sina utlagda pengar vid försäljning, samt får en högre royalty än det som är gängse i traditionella förlag. Förlaget får mindre pengar i kassan, men fler härliga böcker kommer nå ut till sina läsare. Jag bidrar till att göra nålsögat större, förklarar Kris som även i vissa fall kommer att erbjuda traditionell utgivningsmodell där förlaget tar hela risken.
Taktiken för att nå ut med böckerna är att jobba hårt med PR och marknadsföring med många kreativa lösningar, samt uppmana författarna och illustratörerna att själva bygga upp sina varumärken.
– I dagens mediesamhälle räcker det inte att skriva en bra bok, utan författare och illustratörer behöver själva vara aktiva för att nå ut till sin målgrupp. Alla behöver inse att de är ett företag som de behöver ta kontroll över för att nå igenom bruset. Jag kommer stötta dem hela vägen, säger Kris.
Att starta förlag är inget man gör i en handvändning. Men med utbildning inom kreativt skrivande och lektörsarbete och erfarenhet av att jobba med författare och egenutgivare, arbeta i projekt och driva företag, hoppas Kris att hon tillsammans med sin sambo, som har många års erfarenhet av grafisk formgivning i tryckeribranschen, har den kunskap som krävs för att etablera sig.
Som alltid är det spännande att se nya initiativ ta form och nya aktörer dyka upp i bokbranschen. Vi önskar Under the Kite Publishing lycka till.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.