Mitt i bokrean: Johan Kleberg slutar på Adlibris

Johan Kleberg, fd VD Adlibris, CC BY-ND 3.0

Johan Kleberg slutar som VD för Sveriges största nätbokhandel Adlibris med omedelbar verkan, skriver SvB.

– Det är inte mitt initiativ. Jag har haft en ganska tydlig vision för Adlibris, med kunderbjudande och positionering och jobbat mot den. Nu är vi mitt i den stora omställningen. Min bild är att det är helt avgörande att driva den omställningen snabbt. Styrelsen och dess ordförande har en helt annan syn på det. Då är det klart att man ska sluta, säger Johan Kleberg till SvB.

Adlibris har ett tufft år bakom sig som avslutades med stora förseningar i leveransen av paket till kunderna från Black Friday och över hela julhandeln. När siffrorna summerades blev förlusten hela 125 Mkr att jämföra med en liten vinst på 31 Mkr under 2017. Omsättningen ökade visserligen med 12 procent och bokslutet tyngdes av ”investeringar i IT, en omfattande utbyggnad av logistikanläggningen samt en svag decemberförsäljning”.

Under Johan Klebergs ledning har Adlibris jobbat efter en strategi som påminner om Amazons: att inte bara sälja böcker utan många andra varor. Under 2018 ökade just andelen andra varor till 24 procent (18 procent). En stor utmaning är givetvis skiftet från fysiska böcker till digitala böcker som inte hamnar hos Adlibris eftersom det är streamingtjänsterna som växer på den digitala sidan. Och där är det ett annat bolag i koncernen – Bookbeat – som fått se intäkterna växa.

Enligt Breakit kliver styrelseordförande Thomas Franzén (som vid årsskiftet lämnade rollen som koncernchef för Bonnier AB) in som tillförordnad VD för Adlibris. Nätbokhandeln går nu in i spurten för en av årets stora kampanjer – Bokrean. Eller rättare sagt, böcker är ju en minskande del av Adlibris verksamhet. Har i alla fall varit. Frågan är om strategin kommer att ändras, ifall Bonniers vrider fokus tillbaka till böcker?

Nej, även om Franzén och Kleberg varit oense om hur snabbt omställningen behöver gå så är det ingen tvekan om att den behövs. Försäljningen av fysiska böcker kommer att minska. Inte bara som ett resultat av att streamingtjänster och andra former av digitala bokformat vinner mark, utan även som ett resultat av att direktförsäljningen från förlag till läsare kommer att öka i framtiden då allt fler titlar kommer att tryckas i en väldigt begränsad förstaupplaga och därefter växlas över till flexibla POD-format. Här har Adlibris tagit över Type & Tell och det talades om att bygga upp en egen digitaltryckpress för just POD.

I jämförelse med Amazon har Adlibris inte sytt ihop helheten riktigt ännu. Man äger även Bokbörsen men har inte integrerat dessa begagnade böcker på den vanliga sajten som Amazon.

Däremot är det en helt annan fråga om Adlibris klarar av att bygga en logistiklösning och organisation för att sälja alla möjliga andra varor och expandera till nya områden likt Amazon gjort i rask takt. Kanske är planen att växa genom förvärv med den kassa som försäljningen av TV4 kan tänkas ge? Eller så ska man börsnotera hela bolaget, alternativt sälja det till Amazon. Vägarna framåt är många.

Man kan också tänka sig att Pocketshop flyttas in under paraplyet på ett eller annat sätt för att bygga vidare på butikerna som Adlibris öppnat. Den första butiken, den mittemot Akademibokhandelns flaggskepp på Mäster Samuelsgatan, säljer dock knappt några böcker längre. Där dominerar andra varor istället.

Vad Johan Kleberg själv ska göra härnäst vet han inte. Till SvB säger han:

– Hela handelns omställning är väldigt snabb och jag tycker att den är genuint intressant. Så jag vill jobba med det. Men jag har verkligen lärt mig att älska bokbranschen. Jag vet inte om det är en ömsesidig kärlek, men jag har lärt mig mycket. Jag kommer från tv och har jobbat med snabba processer och har lärt mig att uppskatta att berättelser får ta tid.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,