James Daunt, chef för bokhandelskedjan Waterstones, varnar skotska bokbranschen för Amazons dominans. Största skräcken: att Amazon startar en prenumerationstjänst för pappersböcker.
– Amazon är en kommersiellt driven organisation med extrem kraft och allting indikerar att den inre dynamik som finns i dess natur … Amazon är definitivt en räv, men förlagen kontrollerar denna bransch, de har talangen och innehållet, och så länge de gör sitt jobb genom att skydda och vårda den talangen och om de lever jämsides med [fysiska] bokhandlare i relativ harmoni [kan bokhandeln rida ut stormen] … men tro inte att [Amazon är] något annat än en räv, och släpp inte in dem i hönsgården, sa James Daunt i ett tal på Scottish Book Trade Conference i tisdags.
Antalet indiebokhandlare ökar åter och försäljningen av tryckta böcker gick upp förra året så bokbranschen är i ”hyfsat god form”. Men detaljhandelns problem är ett orosmoln då andra typer av butiker stänger på grund av konkurrens från ehandel, vilket ger cityhandeln problem, skriver The Bookseller.
Amazons erbjudanden med Prime-medlemskap och leverans samma dag sätter press på den fysiska bokhandeln.
– Om prenumerationer skulle dyka upp i den fysiska bokens värld skulle livet helt ärligt bli outhärdligt, sa Daunt som samtidigt var självkritisk mot hur branschen fungerar idag med ineffektivitet i hur böcker flyttas runt (tryck, distribution, uppackning, returer) och att branschen måste hitta sätt att sänka kostnaderna men samtidigt betala bra löner.
Men samtidigt har Amazon faktiskt redan testat det där med abonnemang i form av bokboxar, som Boktugg skrev om i maj förra året, då de lanserade boxar med barnböcker.
Prenumerationstjänst för pappersböcker, låter inte det lite som … bokklubbar?