Ljudboksmarknaden domineras av skönlitteraturen. Samtidigt är intresset stort för poddar. Förlaget Roos & Tegnér lanserar därför en ny ljudboksserie: Kortfattat.
– Vi har retat oss på att fackböckerna inte syns och hörs i ljudboksdiskussionerna tillräckligt mycket. De stora strategierna handlar nästan uteslutande om skönlitteraturens ekonomiska villkor men vill vi alls ha en livfull, bred utgivning kvar måste vi gemensamt tänka större än så, säger Petra Ward, VD och försäljningschef på Roos & Tegnér.
Förlaget har inte gett ut så många ljudböcker tidigare.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vi var faktiskt ganska tidiga på ljudböcker på CD, exempelvis Kalle Linds tidiga böcker. Men sedan dess har vi som alla andra avvaktat för att se hur fakta i ljud utvecklar sig i de streamade tjänsterna. Vi har dragit slutsatsen att det är svårt att få upptagna människor att lyssna på dessa typer av böcker i fullängd, säger Petra Ward och tillägger:
– Vi har också tidigare låtit Storytel producera sammanfattade versioner av våra böcker i deras Brief-segment, så där finns många av våra böcker redan och de verkar ha funkat bra. Men rent ekonomiskt vill vi inte längre sälja våra rättigheter till en enda aktör.
Hon berättar att de resonerat som att det finns många ljudbokslyssnare kvar att fånga upp – utöver dem som nu lyssnar till deckare och feelgood.
– Streamingtjänsterna galopperar mot nya marknader utomlands men vi tror att det finns många intressenter kvar här hemma. Ta exempelvis målgruppen som mycket väl kan lyssna på poddar och kolla på TedTalks men inte intresserar sig för ljudböcker ännu. Det är dags att fånga in den och där vill vi dra vårt strå till stacken, säger Petra Ward.
Tanken med den nya ljudboksserien Kortfattat är att man ska känna sig smartare efteråt men också ha haft en underhållande stund på bussen, under hundpromenaden eller vid tvättberget. Med titlar som “Lura hjärnan att spara”, “Tio klassiska risker i projekt” och “Compassion” hoppas de locka läsare.
– Vi har valt ut ämnen som ska passa alla – från stresshantering och ledarskapsfrågor till privatsparande och livskriser. I nästa omgång blir det ännu mer personlig utveckling och ledarskapsfrågor, men även exempelvis handledning i retorik och bot mot flygrädsla.
Vad är det som gör att ni tror mer på korta ljudböcker denna gång, är tanken att det ska locka folk att sedan läsa hela boken på papper eller som ebok ifall de blir intresserade?
– Halva tanken är att attrahera en ny målgrupp till ljudböckerna över lag. För att branschen ska hålla hälsan uppe måste det finnas böcker för alla i streamingtjänsterna när de tar så mycket mark. Men samtidigt funkar de kortfattade ljudböckerna som teasers för fullängdsböckerna, som finns som e-böcker och fysiska böcker. Men vi har som sagt länge trott på kortfattade böcker och de lämpar sig för de ämnen vi ger ut.
Flera har pratat om att det är sämre genomlyssning på fackböcker än skönlitterära böcker, vad beror det på tror du?
– Ja, vem vill lyssna på sju timmar om löneförhandling eller marknadsföring? Det måste finnas spänning för att hålla intresset uppe eller en mycket god föreläsare som man kan titta på.
De korta ljudböckerna i serien är mellan 28 och 35 minuter långa. Var går gränsen mellan podcast och ljudbok?
– En ljudbok har ett tydligt kurerat och redigerat innehåll – liksom en bok – och inget flams mellan raderna. En bättre jämförelse är att lyssna på en välproducerad radiodokumentär, eller dylikt.
Nu kommer Roos & Tegnér inte bara att satsa på korta ljudböcker. De har nyligen släppt Sara Bäckmos succébok Skillnadens trädgård som ljudbok i fullängd, inläst av Sara själv.
Kommer ni även att göra fler fullängdsböcker?
– Inte som det ser ut just nu. Vi har dock satt igång med Sara Bäckmos trädgårdsböcker som ljudböcker och de är ju endast lite reviderade för att anpassas från klassisk fyrfärgsbok till ljudbok.
Petra Ward är lite fundersam till varför inte bokbranschen, och de stora förlagen, pratar mer om fackböcker i ljud.
– Varför är det småförlagen som hittar på piffiga lösningar? Jag tror att det krävs många förlag för att bygga en bokhandel och vi behöver fylla streamingtjänsterna med mer fackboks-content för att hitta en större, kanske manlig, målgrupp. De som kollar på TedTalks, lyssnar på poddar och kollar på dokumentärer på HBO/Netflix måste också hitta sitt lystmäte hos streamingtjänsterna, säger Petra Ward.
Frågan belystes delvis på branschdagen i Stockholm där Kristoffer Lind (Lind & Co) och Richard Herold (Natur & Kultur) konstaterade att den kvalificerade fackboken fungerar dåligt som ljudbok. Bonnier Bookery har som vi tidigare berättat satsat på en kortversion av fackboken Hjärnstark.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!