Storytels tillväxtresa fortsätter, men det kostar. Helåret 2018 gav en förlust på hela 261 Mkr före skatt. Det fanns dock många positiva signaler i dagens kvartalsrapport.
– Vi är lönsamma på fyra marknader och räknar med att nå break-even på minst en marknad till under 2019. Holland ligger närmast till, säger Jonas Tellander, VD för Storytel i en kommentar till bokslutskommunikén.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Det går att vrida och vända på siffrorna i Storytels kvartalsrapport på många olika sätt. Själva lyfter de fram sin “growth funnel”, en slags tillväxtplan för varje ny marknad som består av olika milstolpar som de behöver passera i form av antalet betalande abonnenter. Den första ligger på 10 000 abonnenter, den andra på 25 000 abonnenter och den tredje på 50 000 abonnenter. Det är först när de passerat den sistnämnda som de kan nå lönsamhet.
Storytel lanserade i ett nytt land varannan månad
Storytel rullar just nu ut sin tjänst globalt i ett högt tempo, i princip ett nytt land varannan månad under de senaste 18 månaderna gör att tjänsten nu finns på 15 marknader. Under 2019 ska den siffran öka med 3-6 nya marknader. Tre är redan offentliggjorda: Brasilien och Singapore sedan tidigare och så Tyskland som lanseras till sommaren, meddelade Storytel idag.
Det här innebär att Storytel på de allra flesta marknader inte är lönsamma ännu. Den svenska och danska marknaden (inräknat förlagens tryckta försäljning) ökade sin försäljning med 16 procent till 1240 Mkr 2018 och levererar en vinstmarginal (EDBITDA) på ca 8 procent.
I kvartalsrapporten gör Storytel en uppställning där tio av femton marknader passerat den första milstolpen på 10 000 kunder och sju av dessa är förbi även 25 000 kunder varav fyra har över 50 000 kunder. Prognosen för första kvartalet 2019 visar på en kraftig tillväxt internationellt (49 500 nya abonnenter) och för helåret ligger målet på över 200 000 nya abonnenter. Storytel passerade 800 000 kunder totalt i januari och senare i år ska de alltså nå den första miljonen – målet är att i slutet av året nå 1,1 miljoner abonnenter vilket skulle vara en tillväxt på 40 procent.
På den svenska marknaden tappade Storytel fart i fjärde kvartalet med “bara” 9 000 nya abonnenter men lanseringen av familjeabonnemanget och Kids Mode tillsammans med ett rabatterat erbjudande har gett effekt och prognosen är att få 16 800 nya abonnenter jan-mars och återigen närma sig en årstakt på 60 000 nya svenska kunder. Här är givetvis frågan hur stor den svenska marknaden kan bli.
Intäkten per kund förväntas sjunka i Sverige under första kvartalet från 135 kr till 127 kr som en del av dessa kampanjer. Bolaget förväntar sig dock en uppgång igen under andra kvartalet. Och därefter finns en ännu inte beslutad fördelning av momssänkningen – hur stor del som används till att sänka priset för konsumenterna och hur mycket som fördelas mellan Storytel och förlagen återstår att ge besked om.
Storytels förlust 2018: mellan 182 och 261 Mkr
Storytel redovisar för helåret 2018 en förlust på … enorma summor oavsett vilken siffra man väljer att använda för resultatet. Man kan titta på EBITDA (från engelskans Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) som är ett mått på ett företags rörelseresultat före räntor, skatt, nedskrivningar, avskrivningar och goodwillavskrivningar. Det landar för Storytel på -182,3 Mkr.
Men man kan också ta med avskrivningar på 64,6 Mkr som främst är kopplade till förvärven av Norstedts förlagsgrupp (köpesumma 152 Mkr), danska streamingtjänsten Mofibo (125 Mkr) och danska förlaget People’s Press (97 Mkr). Goodwill och övervärden från dessa förvärv skrivs ner linjärt, enligt rapporten. Med dessa inräknade blir förlusten alltså 246,9 Mkr.
Man kan även addera finansiella kostnader, ytterligare -14,3 Mkr för ett totalt minus på 261 Mkr. Mer än en kvarts miljard. Men sedan räknar Storytel även med en positiv skatteeffekt, tack vare förlusterna, på 48,8 Mkr så att förlusten på sista raden stannar på -212,2 Mkr att jämföra med -72,1 Mkr 2017.
Storytel har dock fortfarande en rätt bra kassa att röra sig med efter den stora nyemissionen på 500 Mkr i september.
Moms, valuta och två miljarder i omsättning
Två faktorer som ger en viss osäkerhet för Storytel framåt är digitalmomsen (där EU gett klartecken för de olika länderna att sänka denna men där långt ifrån alla länder gett besked) som kan ge lägre konsumentpriser och/eller ökad intäkt respektive hur den svenska kronan utvecklas. För ett år sedan stod euron i 10,05 kronor och i skrivande stund på 10,57 kronor. På vissa marknader skulle det kunna översättas till att det blivit drygt 5 procent dyrare. Nu är ju valutasituationen olika i andra delar av världen och omvänt kan exportintäkter bli större med en svagare krona.
Slutligen är det värt att konstatera att Storytel under 2018 omsatte hela 1 460 Mkr och att print publishing faktiskt bidrog med 509 Mkr av detta. Under 2019 är Storytels eget mål att streaming ska bidra med 1 400-1 450 Mkr. Kan man överträffa det och dessutom växa print publishing så är 2 miljarder kronor inom räckhåll.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!