Det nystartade företaget Pocketbox erbjuder bokboxar med utvalda pocketböcker, matchande godsaker och hemliga överraskningar. Grundaren Maud Öquist berättar mer.
Boxar blir allt mer populärt och numera kan man köpa exempelvis smink, leksaker och godis som har handplockats och förpackats i boxar. Men än så länge har det varit hyfsat glest vad gäller litteraturboxar i Sverige. Vi har skrivit om ett par initiativ, bland annat LitteraturRäven som startades 2016 med idén att sälja litteratur i temaboxar och förlaget Lavender Lit som 2017 lanserade boxarna I LAV LIT som innehåller förlagets nya titlar samt bokrelaterade överraskningar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Nyast in på bokboxmarknaden är Maud Öquist, som nyligen har startat företaget Pocketbox. I grunden är hon lärare och undervisar i engelska och svenska. Men hon har också varit aktiv som bokbloggare, under åtta år (2007–2015) drev hon bloggen En bok om dagen. För ungefär fyra år sedan lade hon ner bloggandet på grund av hälsoskäl och de senaste åren har hon ägnat sig åt att bli frisk, komma tillbaka till sitt yrke och att hitta något projekt som ger glädje.
– I den processen tänkte jag tillbaka på min tid som bloggare och vad jag mest uppskattade med det projektet, berättar hon för Boktugg. Att börja blogga på samma vis igen kändes inte aktuellt, så jag “bröt ut” en av de allra roligaste delarna – bokbytena som jag arrangerade – och byggde vidare därifrån. Det landade i bokboxar och en tanke om prenumerationer.
Affärsidén till Pocketbox var född och hon satte företaget i rullning under senhösten 2018. Själva processen att starta upp en webbshop var lite klurigare än hon hade trott, men hon redde ut det tack vare god datorvana.
– Man får lära sig ett helt nytt ordförråd! Det är samma sak med företagandet i sig; jag har fått lära mig mycket nytt. Jag har gått en riktigt bra starta eget-kurs som Piteå kommuns näringslivsenhet anordnat och det gav mycket kunskap, säger Maud.
Grundtanken om prenumerationer har hon dock inte kunnat realisera än så länge, och detta av det enkla skälet att hon gjorde ett klassiskt nybörjarmisstag när hon valde plattform för sin webbutik.
– Jag tänkte helt enkelt inte på att alla plattformar inte har stöd för alla betalningslösningar … Det insåg jag först efter att ha lagt ner en hel del tid på att sätta mig in i hur plattformen fungerar, samt efter att ha fått felaktig info från plattformens support, tyvärr. Men vid det laget hade jag ägnat så mycket tid åt shopen att jag bestämde mig för att behålla shopen på den plattformen, och styra om inriktningen till månadsboxar utan prenumeration – vilket nu ändå känns mycket bra. Men visar det sig att det utvecklas tekniska lösningar för prenumerationer kan jag tänka om.
Att ha månadsboxar istället för prenumerationer betyder framförallt att kunderna kan känna sig helt fria att köpa exakt vilka boxar de vill ha, utan att behöva binda upp sig på ett visst antal eller någon tidsperiod, menar Maud.
Än så länge finns tre olika sorters boxar hos Pocketbox: de lite större månadsboxarna med romaner, de mindre boxarna ”Pocketbox small” som innehåller noveller, och temaboxar (än så länge har det kommit en temabox, men fler är på väg). Näst på tur i Pocketbox-familjen är bokboxar för barn och unga i olika åldrar.
– Decembers månadsbox köpte många som julklapp och det var jätteroligt, säger Maud. I övrigt köper man nog både till sig själv och presenter. Jag tänker att “Pocketbox small” är en perfekt gå-bort-present i innehåll, storlek och pris. Alla boxar kan skickas direkt till en annan mottagare än den som betalar, vilket förenklar om man vill ge en present till någon i en annan stad.
Än så länge har Maud gett ut tre månadsboxar, december, januari och februari. Innehållet är hemligt till dess att köparna har mottagit sina paket.
– Det blir en mix mellan sprillans nya böcker och gamla godingar. Eftersom innehållet i månadsboxarna är tänkt att vara en överraskning försöker jag välja bra romaner som ligger lite vid sidan av topplistorna. Detta för att minska risken att folk redan har köpt boken på annat håll.
Tillsammans med böckerna finns exempelvis te och godis. Godiset väljer Maud med omsorg, och ambitionen är att det ska vara lite annorlunda godsaker än det som ligger i stormarknadernas godishyllor.
En annan ambition är att det ska finnas något unikt i varje månadsbox, och hon har lagt ner en hel del tid på att kontakta författare och agenter för att detta ska lyckas. Hittills har alla aktuella författare bidragit med att skriva texter till månadsboxarna, texter som inte har publicerats någon annanstans.
– Jag har kontakt med flera förlag som stöttar mitt företag på olika vis, och författare har hört av sig för eventuella samarbeten. Det är alltså en affärsidé som många tror på, berättar Maud.
För närvarande finns företaget på Instagram och Facebook (sök pocketbox.nu) och på en egen sajt.
– På Facebook gör jag just nu en serie inlägg om att vara med i bokcirkel och det kommer att bli mer inlägg i den stilen framöver. Det är alltså värt att följa Pocketbox på både Insta och Facebook, säger Maud.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!