Bookbeat är redan där och Nextory är på gång. Till sommaren får de sällskap av Storytel på Europas största ljudboksmarknad – Tyskland – som redan idag omsätter 180 miljoner euro.
Den tyska ljudboksmarknadens försäljning uppgår idag, enligt Storytel, till cirka 180 miljoner euro (motsvarande 1,9 miljarder svenska kronor med dagens dåliga kurs). Stora marknader innebär stor potential men också stora konkurrenter. På den tyska marknaden finns exempelvis Amazonägda Audible som erbjuder nedladdning av ljudböcker. Men även den analoga marknaden är stark.
Storytel skriver idag i ett pressmeddelande att tjänsten lanseras på den tyska marknaden sommaren 2019. Etableringen är ytterligare ett steg i Storytels offensiva globala expansions- och tillväxtstrategi, som under 2019 även omfattar tidigare kommunicerade lanseringar i Singapore och Brasilien.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Den tyska verksamheten kommer att drivas av ett lokalt tyskt team i samarbete med Storytels globala funktioner. Det är ett lagbygge som speglar Storytels ambition och mission om en global organisation med högsta möjliga fokus på de bästa ljud- och e-boksupplevelserna för konsumenterna på de enskilda lokala marknaderna, skriver Storytel.
Förutom konkurrens från Audible så är tyskarna uppenbarligen fortfarande väldigt analoga. Antalet aktiva ljudbokslyssnare i landet var under 2018 cirka 18 miljoner, varav hela 47 procent fortfarande lyssnar på CD-böcker. Den förflyttning av ljudbokslyssnare från CD till mobiltelefoner som Sverige upplevt har alltså uppenbarligen ännu inte slagit igenom i Tyskland. Men enligt Storytel är skiftet på gång och strömmade digitala tjänster (för E-böcker och ljudböcker) är den snabbast växande affärsmodellen.
– Vi ser en möjlighet att bidra positivt till digitaliseringen av den tyska bokmarknaden på samma sätt som vi redan har gjort i exempelvis Sverige och Danmark. Redan för 14 år sedan, när vi sonderade den europeiska bokmarknaden och besökte bokmässorna i Frankfurt och Leipzig inför starten av Storytel, fanns en tyskspråkig tjänst med i planerna. Storytels vision är att göra berättelser till en självklar del av människors vardag över hela världen och det känns fantastiskt att tiden nu äntligen är mogen för att ta vår tjänst till den tyska publiken, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel, i pressmeddelandet.
Storytel har tidigare berättat att företaget även kommer att lanseras i Singapore och Brasilien under 2019.
– Vi är sporrade och redo att ta vår tjänst till Tyskland, Brasilien och Singapore i år. Det är strategiskt viktiga länder i digital transformation som alla har stark berättartradition och dynamisk kultur, och där Storytel verkligen kan göra skillnad både när det gäller kundupplevelse och innehåll, säger Stefan Tegenfalk, Head of Expansion på Storytel.
På den tyska marknaden kommer Storytel alltså inte först ens av de svenska tjänsterna. Dessutom möter man lokala konkurrenter. Ytterligare en utmaning kan vara revenue share-modellen som möts av stor skepsis i Tyskland.
Vi bad konkurrenten, Niclas Sandin (VD Bookbeat), om en kommentar till att de nu inte slipper Storytel i Tyskland längre:
– Vi insåg tidigt potentialen i Tyskland och har en bra tillväxt där just nu så det förvånar mig inte att fler följer efter. Spontant är det bara positivt att fler tjänster gör oss sällskap för att sprida kännedomen om vårt erbjudande och driva på beteendet. Erfarenheten hittills från Finland när de inte har tio års försprång på en marknad är ju att vi inte har några problem att hantera deras konkurrens utan snarare tar ledartröjan. Sett till att större tyska förlag hittills vägrat gå med på en revenue-share-modell blir väl deras första utmaning att få in en bra katalog. Blir spännande att följa!
Den svenska regeringen gav besked om sänkt moms på digitala publikationer från 1 juli 2019 (däribland strömmade digitala böcker) förra veckan, långt efter att EU fattade det efterlängtade beslutet i oktober. Tyskland har hittills haft 7 procents moms på pappersböcker och fysiska ljudböcker och 19 procent på digitala böcker. Vad Boktugg lyckats utröna har tyskarna ännu inte gett besked kring en eventuell momssänkning.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!