Även näthandeln har sina svaga punkter och där har den fysiska bokhandeln sin chans. Det menar förläggaren och journalisten Vesna Prekopic som vill förverkliga sin dröm om en egen bokhandel.
I hela sitt vuxna liv har kulturjournalisten och Lil’Lit-förläggaren Vesna Prekopic drömt om att starta en bokhandel. Visionen är en lagom stor boklåda där kunden mer går in i ett vardagsrum än i en affär när den kliver över tröskeln. Det ska vara ett mecka för poesiälskaren, en tidlös plats för läsaren av skönlitteratur, en kulturell mötesplats för alla och ett ställe att tända brandfacklorna i samhällsdebatten på – kort sagt en punkt där det händer mycket mer än att en bok snabbt byter ägare.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Efter att ha inspirerats av ett bokhandelsreportage i Vi Läser hösten 2017 skrev Vesna till Mats Ahlström, ordförande för Svenska Bokhandlareföreningen, och frågade hur man gör för att manifestera en bokhandlardröm i verkligheten. Hans råd var att skaffa sig erfarenhet av arbetet som bokhandlare, men läget ville sig annorlunda och grundandet av ett förlag kom emellan Vesna och hennes bokhandelsdröm för en stund.
— Några månader efter mailet började jag och två vänner att planera för ett bokcafé, men det rann ganska snabbt ut i sanden för vi hade alla för mycket annat som krävde vår uppmärksamhet och tid just då, berättar hon. I samma veva som de planerna lades åt sidan bestämde jag och två andra vänner att vi skulle förverkliga en gemensam dröm om att starta bokförlag. Medan vårt gemensamma förlagsarbete rullade på i intensiv fart började den gamla tanken om en bokhandel pocka på uppmärksamhet igen. Och där är jag nu.
Varför vill du starta en bokhandel?
— Av samma anledning som jag startade ett förlag: för att jag älskar litteratur och för att jag efter 20 års kringelikrokar i yrkeslivet äntligen förstått att det är litteratur jag ska jobba med! Och för att jag älskar den fysiska boken. Allt fler lyssnar på ljudböcker eller läser eböcker, men själv vurmar jag för en bok i handen när jag ska läsa. Och jag tror det finns många som jag.
Vesna är bosatt i Stockholm och där vill hon också ha sin bokhandel. Att hitta en lokal till en rimlig hyra har hittills varit svårt och det är med lätt frustration hon dagligen skummar Blocket och mäklarfirmor i den pågående jakten. Men den digitala mun till mun-metoden har gett hopp på sista tiden och kanske är det via de kanalerna hon till slut finner sitt läge:
— De få lokaler jag hittills hittat som skulle passa mig har antingen alldeles för hög hyra eller så avkrävs man upp till en halv miljon bara för kontraktet, exklusive den höga hyran, säger Vesna. Det var helt nytt för mig, men det är tydligen vanligt här i Stockholm, och kallas överlåtelseavtal. Förra veckan skrev jag på Facebook och Twitter att jag letar efter lokal och där har jag fått enorm respons med både hejarop och några konkreta tips. Vi får se vad det blir av det – jag trycker ner impulsen att ropa hej innan jag klivit in över butikströskeln.
Vad tror du är viktigast att ha som drivkraft om man ska starta en bokhandel för att man inte ska fastna i dystra profetior om butiksdöd och läskiga spådomar om nätet som ett mörkt hot?
— Drivkraften måste vara kärleken till litteraturen och till böckerna, men det måste också finnas en kreativ och risktagande inställning som egentligen mest handlar om att våga göra. Min egen inställning är ”Hur svårt kan det vara egentligen? Jag provar!”. Funkar inte det ena får man testa det andra. Jag tror inte det räcker med att som bokhandlare bara stå i en lokal med en massa bra böcker och hoppas på att kunderna ska hitta in.
Nätets främsta fördel är att det spelar människors tendens att bli bekväma rakt i händerna, menar Vesna. Hon håller med om att det förvisso är enkelt att sitta hemma och klicka på en skärm, men ifrågasätter hur kul det är i förlängningen när bokhandeln kan erbjuda så mycket mer för hela upplevelsen – ett faktum hon tänker bygga sin egen verksamhet på:
— Ska butikerna överleva måste de ha något annat som konkurrensmedel, säger Vesna. Den fysiska butiken måste vara en levande plats där mervärdet är att du kan slå dig ner i en skön soffa någon timme med en bok eller tidning, där bokhandlaren känner dig så väl att du alltid kommer att få boktips som du aldrig hade fått någon annanstans, eller att varje ny samhällsdebattbok som butiken tar in följs av djuplodande samtal med de allra kunnigaste på området.
Själv är hon obotlig optimist och beskriver med säkerhet hur hennes bokhandel både ska gå runt med goda marginaler och vara en av stötarna som tacklar näthandeln bort från spelplanens mitt:
— Jag tänker långsamt och småskaligt bygga upp bokbeståndet och evenemangen utifrån de lokala behov och förutsättningar som finns. Överlevnadsplanen är att skräddarsy bokhandeln så bra att den inte bara kommer att överleva, utan frodas på den plats där jag öppnar den. Samtidigt vet jag mycket väl att det krävs hårt arbete för att få en bokhandel att fungera, något jag ser fram emot att lägga tid och kraft på. Jag tror det är en bra kombination.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!