Akademibokhandeln summerar 2018. Omsättningen strax under förra året, 1784,1 Mkr (1789,7) och resultatet betydligt lägre, 45,6 Mkr (76,9). Boktugg har läst och analyserat bokslutskommunikén.
Jag skriver detta ombord på ett skakigt tåg från Stockholm på väg ner till Skåne. Funderar på om skakigt eller stabilt är rätt ord att beskriva Akademibokhandelns bokslutskommuniké för 2018. Bokförsäljningsstatistiken som presenterades häromdagen visar tydligt att streamingtjänsterna nu slår mot bokhandeln och att fysisk bokhandel tappar till nätbokhandel.
Akademibokhandeln verkar nu i alla tre segment: butikskedjan Akademibokhandeln med sina 108 butiker och nätbokhandeln Bokus. Den sistnämnda innehåller nu även streamingtjänsten Bokus Play som efter en del inkörningsproblem tekniskt nu marknadsförs aktivt ute i butikerna och dessutom paketerats med rabatter vid köp av fysiska böcker både på nätet och i butiken.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Men, Bokus Play är fortfarande en distanserad fyra på marknaden. Storytel har 80-85 procent av marknaden, Bookbeat och Nextory delar på resten. Marknadsandelen för Bokus Play är inte ens en procent ännu. Det blir utmaningen för 2019.
Så hur går det med kärnaffären – de fysiska och digitala butikerna?
Eftersom förra året inte var ett helt år i Akademibokhandelns redovisning (Volati tog formellt över bolaget den 17 februari 2017) så går det inte att jämföra rakt av de utbrutna siffrorna för respektive del (Akademibokhandeln-kedjan och Bokus) för helåret utan bara för de tre sista kvartalen.
Akademibokhandeln skriver i kommunikén:
”För året uppgick nettoomsättningen till 1 784,1 Mkr (1 789,7 Mkr). Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till 45,5 Mkr (77,3 Mkr). Resultatminskningen mot föregående år förklaras framförallt av förskjutning mot e-handel med lägre marginaler, högre avskrivningar och kostnader för den ökade satsningen på affärsutveckling samt den engångsintäkt avseende pensionsåterbäring om 12,5 Mkr som erhölls 2017.
Under året har bokmarknaden fortsatt att öka drivet av en stark tillväxt för abonnemangs-tjänster. Det är ett segment som Akademibokhandeln Holding är verksamt i med Bokus Play sedan mars 2018. Styckeförsäljningen av böcker har varit relativt stabil, med en förskjutning från fysisk bokhandel och dagligvaruhandel till nätbokhandel. Koncernen är väl positionerad med en stark position inom såväl den fysiska bokhandeln som nätbokhandeln. Nedgången i bokförsäljning i butiksnätet har till stor del kompenserats av en god tillväxt i det övriga sortimentet. De minskande marginaler som varit resultatet av förskjutningen mot nätbokhandel och digitala abonnemang, har till viss del kompenserats med kostnadseffektiviseringsinitiativ som fortsätter under 2019.”
Kostnadseffektiviseringsinitiativ innebär att man förhandlat med både hyresvärdar och leverantörer för att få bättre priser och betalningsvillkor samt sett över bemanning.
När man tittar på de tre kvartalsrapporterna och sedan räknar baklänges på det första kvartalet för att hitta en siffra att jämföra med för Bokus så blir intrycket att nätbokhandeln ökade försäljningen första halvåret (jämfört med 2017) men tappade något under andra halvåret. Bokus omsättning sjönk med 4,9 Mkr juli-december 2018. Under fjärde kvartalet var det faktiskt Akademibokhandeln som ökade med samma siffra, +4,9 Mkr.
Så hur går detta ihop med ”förskjutning till ehandel”?
– I segmentsredovisningen är Akademibokhandeln inte bara butiker utan även e-handel som haft väldigt bra tillväxt. Vi har även haft väldigt bra tillväxt för övrigt sortiment i Q4, bland annat spel och lek. Bokförsäljningen i butik var rätt bra under hösten även om julen saknade Nobelpris och starkt Augustpris, säger Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln, till Boktugg.
Ett annat frågetecken i sammanhanget, som även störde bokförsäljningsstatistiken, är den upphandling som SKL gjorde hösten 2017 och på allvar trädde i kraft 2018 gällande köp av böcker till bibliotek i runt 140 kommuner. Exakt vad det är värt är osäkert, men troligen över 150 Mkr per år. I denna finns Adlibris och Bokus kvar som leverantörer och även om Adlibris enligt uppgifter till Boktugg tagit merparten av kakan så bör det ha påverkat även Bokus positivt. Så frågan är: utan bibliotekstillskottet, hade Bokus minskat omsättningen 2018?
– Bokus hade en något svag julförsäljning men har ökat under året, både i konsumentsegment och B2B/B2P, säger Maria Edsman.
Om man ser på helåret, hur har de olika delarna utvecklats?
– Vad gäller helåret så ökade omsättningen för Bokus något, Akademibokhandelns butiker minskade något och Akademibokhandeln.se hade kraftig tillväxt.
Det sistnämnda är lite anmärkningsvärt med tanke på att man där säljer böcker till butikspris. Uppenbarligen finns det alltså kunder som inte bryr sig om att prisjämföra med Bokus och andra nätbokhandlare utan handlar direkt på Akademibokhandeln.se. En bra nyhet för Ugglan – ifall de får ordning på sin ehandelsplattform.
Märker ni av effekten från streaming i er försäljning på vissa genrer, typ skönlitteratur nu?
– Skönlitteratur har minskat under året, men det är svårt att säkert säga att det är på grund av streaming. Vi har också ett år där många starka facktitlar tagit mycket av intresseutrymmet och kanske plånboken.
Hon berättar också att de fått en bra start på kampanjen ute i butikerna för Bokus Plays nya erbjudande, utan att avslöja några siffror.
Akademibokhandelns ägare Volati har också genom en ny lånefinansiering valt att lösa sista delen av det obligationslån på en halv miljard som togs av bolaget innan det såldes till Volati. Det ger lägre räntekostnader (under 2018 betalade Akademibokhandeln totalt 35,5 Mkr i räntor).
Det här innebär också att Akademibokhandeln inte längre är noterat, även om det ingår i Volati-koncernen som är noterat.
– Vi avnoteras och kommer framöver inte släppa kvartalsrapporter för Akademibokhandeln Holding. Vi är dock ett affärsområde inom Volati som är noterade. Vi kommer finnas med som affärsområde i deras rapporter, säger Maria Edsman.
Vilket innebär att de inte längre är tvungna att släppa lika mycket detaljer om fördelningen mellan ehandel och butiker.
Så, skakigt eller stabilt? Det beror på flera faktorer. Viktigast av allt nu för Akademibokhandeln är att komma med i racet om ljudbokskunderna (Bokus Play erbjuder ännu inte eböcker) samtidigt som man ska upprätthålla försäljningen i butik och ehandel av fysiska böcker (eller andra varor).
Värt att notera när man tittar på Akademibokhandelns omsättning är att försäljningen i franchisebutikerna (28 stycken av kedjans totalt 107 butiker) inte är inräknad, endast intäkterna från deras franchiseavgifter. Med andra ord omsätter Akademibokhandeln-märkta butiker uppskattningsvis mer än 100 miljoner ytterligare.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!