Nu kan en sänkning av digitalmomsen äntligen bli verklighet, skriver finansminister Magdalena Andersson och kultur- och demokratiminister Amanda Lind i en debattartikel i Aftonbladet.
Den 17 december 2018 lämnade finansdepartementet ett förslag att eböcker samt digitala tidningar och tidskrifter ska få 6 procents moms (istället för 25 procent som gäller idag) från 1 juli 2019. Detta efter att EU i oktober 2018 gav klartecken om sänkt digitalmoms.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Nu har regeringen gått vidare med en lagrådsremiss, med andra ord tagit ytterligare ett steg mot genomförande. Det krävs nämligen en lagändring för att sänkt moms på digitala publikationer ska kunna införas.
”Länge har det funnits ett skattemässigt hinder för digitala alternativ att konkurrera på samma villkor som motsvarande tryckta tidningar och böcker. Fram till i höstas tillät inte EU:s regler Sverige att ha samma låga moms på det du läser digitalt som på det du läser på papper. Men nu kan en sänkning äntligen bli verklighet.”
Så skriver finansminister Magdalena Andersson och kultur- och demokratiminister Amanda Lind i en debattartikel i Aftonbladet idag. De meddelar att regeringen idag 21 februari har fattat ett beslut som gör att ändringen kan träda i kraft den 1 juli 2019.
En stärkt journalistik är huvudspåret i debattartikeln men de skriver också att digitaliseringen är ”avgörande för bokbranschen för att kunna sänka trösklarna till läsning och underlätta utgivningen av en bredd av litteratur. Möjligheten att läsa böcker digitalt, på en läsplatta, ladda ner eller streama en ljudbok, ökar tillgängligheten och ger dessutom förbättrade förutsättningar för personer med läsnedsättning att ta del av litteratur.”
Momssänkningen är mycket riktigt viktig för bokbranschen med tanke på hur mycket streaming av digitala böcker nu omsätter (680 Mkr förra året).
Om allt rullar på som förväntat med lagändringen kan vi ha samma momsnivå för digitala som för tryckta böcker lagom till semestern i sommar. I vilket utsträckning momssänkningen kommer att gynna kunderna återstår att se, det är ju samtidigt en gyllene möjlighet för branschen att förstärka sin marginal.
– Det är en kanonbra nyhet för bokbranschen. Det här ger möjlighet att både kompensera upphovsmännen och ge ett bättre kunderbjudande, säger Jonas Tellander, vd för Storytel, till Boktugg.
Exakt hur fördelningen blir mellan att sänka priset för kunden och att höja ersättningen till förlag och i slutändan författarna blir en fråga som han och konkurrenterna får räkna på under våren.
Oavsett så är sänkt digitalmoms efterlängtat för bokbranschen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!