I höst släpps en bok om spelförlaget Alga och deras klassiska sällskapsspel som är populära än idag. Dessutom berättar Alga att bokhandeln blir en allt viktigare försäljningskanal.
Förlaget Fandrake drivs av Jimmy Wilhelmsson och Orvar Säfström och de beskriver sig som ett retroförlag. Under 2018 släppte de böckerna Mutant, Boken om rock och Serietidningsreklam!. Näst på tur står en bok om spelförlaget Alga, som genom åren har gett ut spelklassiker som Den försvunna diamanten, Monopol, Bondespelet, Finans och Sjörövarön.
– Det vi insett är att upphovspersonerna sällan lyfts fram och att mängder av roliga anekdoter aldrig uppdagats. Det är dags att någon tar tag i detta på allvar innan det gått alldeles för lång tid, säger Fandrakes vd och medgrundare Orvar Säfström i ett pressmeddelande.
Boken om Alga kommer att skrivas av Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson tillsammans med kulturjournalisten Ika Johannesson, som till vardags bland annat är programledare för Kulturnyheterna i SVT. Releasedatum blir före julhandeln 2019, men boken ska enligt uppgift kunna förhandsbeställas hos förlaget redan i vår.
– På Alga tycker vi det är jätteroligt att någon tar tag i det här. Fandrake har tidigare släppt helt fantastiska böcker om svensk populärkultur, så vi känner oss hedrade, säger Annika Furuvik, marknads- och produktansvarig på Alga och som har arbetat på företaget sedan 1985.
– Det kommer inte att bli en renodlad historiebok om Alga, utan den kommer vara full med anekdoter och roliga historier, säger Annika till Boktugg. Det blir som ett slags kvitto på vad vi har gjort under alla dessa år. Vi som företag har flyttat ett antal gånger och varit dåliga på att spara information, så det ska bli väldigt spännande att se vad de hittar.
Hur mår produktkategorin sällskapsspel idag?
– Intresset för analoga spel har ökat de senaste åren. Det går jättebra för de allra flesta, och vi är väldigt nöjda, säger Annika.
Algas klassiker som till exempel Den försvunna diamanten säljer alltid bra och ligger på en stabil nivå. Sedan kan såklart enstaka nyheter också bli storsäljare. Spelet GW:s brott med Leif GW Persson blev en sådan megahit förra året.
Idag säljs cirka 25–30 procent av Algas sällskapsspel online. Försäljning via nätet och i bokhandlar ökar, medan övrig handel minskar något.
– Bokhandeln har blivit duktigare och duktigare på att lyfta spel i sina butiker, säger Annika.
Leksaksaffärer får det allt tuffare idag vilket inte minst Top Toys konkurs är en indikation på.
– Fackhandeln har det överlag tufft idag. För Algas del så kompenserar vi tappet på fackhandeln genom att försäljningen online och i bokhandeln ökar. En del leksakskedjor har också satsat mycket på egna spel vilket såklart har påverkat vår försäljning i de kanalerna på en viss typ av spel.
I höstas hade Alga ett samarbete med Akademibokhandeln som gick ut på att bokhandelskedjan i cirka två månader exklusivt fick sälja de båda spelen GW:s brott och Vilket hundkaos (med Anders Bagge), innan spelen släpptes på resten av marknaden.
– Vi ville göra något tillsammans med Akademibokhandeln för att boosta de här spelen. En sådan exklusiv deal blir en gemensam satsning, det gynnar båda parter och är ett sätt att bli lite starkare. Akademibokhandeln är duktiga och professionella, och vi kommer säkert att göra fler samarbeten med dem – eller med någon annan partner, säger Annika Furuvik.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.