Bokrean är inte bara böcker som passerat bäst-före-datum. Flera bästsäljare reas efter tre månader. Varför? Förlagen menar att de stora titlarna behöver rean och rean behöver storsäljarna.
Boktugg har kartlagt hur många titlar från 2018 som faktiskt finns med på årets Bokrea. I vissa fall var titlarna utgivna i december men framför allt hittar man flera storsäljare från oktober och november. Några av dem kommer från Bookmark förlag som exempelvis rear ut böcker av Samir & Viktor (deras bok Samir & Viktor har sålt 24 000 exemplar inbundet) och Alex Schulman (vars Bränn alla mina brev har sålt 66 000 exemplar inbundet) som båda kom ut den 12 november 2018.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Rea-sortimentet spikas långt innan titlarna ges ut, arbetet med 2020 års rea påbörjas samtidigt som 2019 års rea genomförs. Med andra ord vet förlagen inte hur bra en titel kommer att sälja när man placerar den i rea-katalogerna. Om en bok säljer så bra som exempelvis Schulmans, ångrar man då att den togs med på rean?
– Nej, det är de starkaste titlarna som har störst potential i alla kampanjer, så givet hur marknaden ser ut bör den absolut vara med här, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark förlag.
Hur har ni resonerat kring vilka titlar ni väljer ut på rean?
– Vi har en genomtänkt rea-strategi, som bygger på hur snabbt cyklerna går idag. Eftersom alla förra årets stora titlar, inte minst höstens, finns med från andra förlag, har vi också valt att inkludera våra.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Vore det inte bättre att bara rea ut titlar som är minst ett år gamla?
– Det hade kanske varit bra att hålla ett lägre tempo i hur bokens pris reduceras över tid. Samtidigt kommer pocketutgåvan snart efter den inbundna, och marginalen på ett rea-exemplar är fortfarande betydligt högre än för både ljudbok och pocket, så rea-affären är en viktig intäktskälla för oss.
Claes Ericson menar att bokrean är en tradition som fortfarande spelar en roll, både för att få avsättning för böcker efter en lansering, och för att fånga det allmänna intresset hos bokköparna.
– Bokrean måste, som varje kampanj, upplevas som attraktiv och intressant, och det gör den förstås med detta utbud. I takt med att konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet utmanas från andra håll vill jag se så många fönster som möjligt där böcker uppmärksammas utanför och efter deras respektive lanseringar, säger Claes Ericson.