Boktugg lockade i januari 2019 över 93 000 unika besökare till sajten. Intäkterna ökar stadigt men samtidigt har vår resa bara börjat. Den interna want-to-do-listan växer varje dag.
Det är dags för Boktugg att rapportera lite om oss själva, hur det gick 2018 och vilka utmaningar som väntar under 2019. Så för att det inte bara ska bli ännu en krönika så blir det frågor och svar med chefredaktören Sölve Dahlgren som även är vd och grundare.
Hur går det för Boktugg?
– Om vi börjar med läsarna så går det otroligt bra. Jag jämför då och då våra besökssiffror med ett år eller längre tillbaka i tiden för att se hur mycket vi faktiskt har växt. I december 2018 passerade vi för första gången 80 000 unika besökare, trots att det var jul. Därför var det inte överraskande att vi i januari slog ett nytt besöksrekord med över 90 000 unika besökare. Men vi påverkas hela tiden av hur Google och Facebook ändrar i sina algoritmer så vi tar inget för givet. Bra innehåll ger fler läsare är jag övertygad om.
Och nyhetsbrevet, det fortsätter växa?
– Ja, men det är inte samma dramatiska tillväxt. Vi bytte plattform för utskick av nyhetsbreven från Apsis till Mailchimp nu vid årsskiftet och då rensade vi samtidigt lite i vårt register. Men vi passerade nyligen 5 200 prenumeranter på nyhetsbrevet, dit vi gått från noll på 2,5 år. Samtidigt gjorde vi om formen på mejlet, både design och rent tekniskt så att den nu är responsiv.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Förklara responsiv, för den som inte är IT-nörd?
– Att den fungerar lika bra oavsett skärmstorlek. Hälften av mottagarna läser nyhetsbrevet i mobilen och den gamla mallen var inte responsiv och därmed svårläst. Nu är det fixat och ger en mycket bättre upplevelse. Att välja hur många nyheter vi ska ta med i nyhetsbrevet när vi vissa veckor publicerar 30 artiklar på sajten är en ständig utmaning.
Okej, så fler och fler läser Boktugg. Men hur går det ekonomiskt?
– Intäkterna ökar hela tiden, även om jag hade önskat att de ökade lika snabbt som antalet läsare. Men det pekar åt rätt håll och vi närmar oss break-even på månadsbasis.
Var kommer intäkterna?
– Annonsintäkterna är än så länge störst. Våra native-annonser som säljs i paket med sponsrad artikel, banners och nyhetsbrev är ett riktigt bra erbjudande till förlag (eller författare) samtidigt som det ger läsvärde, en win-win. Jag hoppas att ännu fler förlag provar dessa under 2019. Mer kostnadseffektiv marknadsföring går knappt att hitta, tycker jag. Även om jag är lite färgad.
Men ni har även intäkter från läsarna numera genom INSIDER?
– Medlemskap på Boktugg INSIDER lanserades i mars 2018. De första månaderna fokuserade vi på tekniken och konceptet emagasin i epub-format. Men vi skrotade det och gick över till helt webbaserat för att satsa på artikelserier snarare än digitala magasin. Nästa steg blir att fylla på med mer innehåll löpande. Än så länge har vi ett par hundra medlemmar som samtidigt stöttar oss ekonomiskt så att vi kan fortsätta publicera över tusen artiklar per år fritt på Boktugg.se. Målet är att man ska känna att man får väldigt mycket värde för sina 39 kr per månad eller 399 kr per år. Och att vi kan räkna medlemmar i tusental snart.
TIPS: Du som inte är INSIDER ännu – bli medlem idag >>
Dessutom har ni affiliate-länkar?
– Ja, den som är flitig läsare av Boktugg har säkert märkt att vi länkar till boksidor med fakta om boken inklusive köplänkar till nätbokhandlarna. Klickar du vidare därifrån och köper boken får vi en liten liten kickback på några procent. Om alla våra 90 000 läsare gjorde det så skulle det bidra mycket mer till vår ekonomi.
Exempel på info om bok med köplänkar:
Anledningar att inte läsa böcker : en lättläst guide
- Förlag: Dahlgrens Förlag
- Format: Häftad
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2017-05-11
- ISBN: 9789186913069
Varför länkar ni inte till fysiska bokhandlare?
– Målet är att länka till alla återförsäljare. Samtidigt så kan vi inte göra det gratis. Vi vill skapa en ”köp i din lokala bokhandel”-knapp som både vi och bokhandlare tjänar på. Det är alltid en balansgång mellan att göra det bästa för läsaren och det som är bäst för ekonomin.
Nu har ni gjort en egen katalog, vad är tanken med den?
– Tryckta kataloger försvinner från olika branscher i rasande tempo och ersätts av digitala kataloger som inte kostar pengar eller klimatpåverkan vid produktion och distribution. Vi kände att det fortfarande finns en efterfrågan och ett behov av en katalog – därför startade vi en. Att annonsera ska vara billigt samtidigt som vi givetvis ska tjäna pengar på den. Det är en av våra intäktskällor för att finansiera vår journalistik. Samtidigt vill vi att katalogen ska nå så många som möjligt och därför ligger den öppen på sajten, utan betalvägg.
Varför valde ni tre kataloger (vår, sommar, höst) och inte fyra eller fler?
– Tradition. Det är väldigt inkört med de här tre säsongerna och det underlättar för förlagen som kanske redan tar fram material för kataloger och annonser utifrån den här indelningen. Personligen skulle jag gärna sett fyra, så att man lägger till en vinterkatalog. Vi får se hur det utvecklas.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Boktugg har också börjat med recensioner, innebär det att alla förlag kan skicka sina böcker till er nu?
– Nja, inte riktigt än kanske. Vi har alltid fått in en del recensionsexemplar, även när vi sa att vi inte recenserade. Recensioner av böcker är förmodligen det mest olönsamma man kan göra. Om man ska göra det bra så är det dyrt, att recensera en bok tar generellt sett mycket längre tid än att göra en intervju. Så vi vill recensera mer böcker eftersom det fyller ett behov hos både läsare och förlag, men vi måste få ekonomi i det. Affiliate-länkar räcker inte. Det är en sak som jag funderar mycket på just nu: Hur ska vi ha råd att recensera fler böcker?
Kanske om förlagen köper fler annonspaket?
– Haha, ja det skulle underlätta förstås. Men det behöver vi redan för att finansiera reportage och nyhetsartiklar. Jag har lekt med tanken på att sälja native-recensioner, alltså sponsrade recensioner på samma sätt som med våra native-artiklar där vi intervjuar författare. Men jag vet inte, en recension är ju annorlunda. En intervju kan skrivas med en positiv ton, en recension är ju kritik och kan inte bli uteslutande positiv. Det blir en balansgång mellan trovärdighet och värde för annonsören. Men det fungerar i USA. Frågan är om Sverige är moget för det?
Andra medier pratar om att prenumerationer är nyckeln till lönsamhet?
– Ja, Dagens Nyheter berättade häromdagen att de har nära 160 000 digitala prenumeranter nu. En imponerande siffra. Samtidigt så är de ett typexempel på den svåra balansgången. Även om du är inloggad som betalande DN-prenumerant så är hela sajten dränkt av stora annonser överallt. Lite samma känsla som om du hade haft reklamavbrott på Netflix. Som läsare är det en dålig upplevelse, men ur DN:s perspektiv: ska man verkligen dölja annonserna för den troligen mest köpstarka målgruppen? Hur skulle annonsörerna gilla det? Jag funderar över det ibland, vad som skulle hända om våra INSIDERS fick en reklamfri upplevelse. Samtidigt så tycker jag att tack vare att vi har hög relevans på annonserna så är även banners läsvärde eftersom de nästan helt tipsar om nya böcker, nya jobb och evenemang och sådant som rör bokälskare.
Som chefredaktör och vd, hur balanserar du mellan jakten på nyheter och intäkter?
– Det är den dagliga utmaningen på Boktugg. Nyhetsjournalistiken har jag i ryggraden och jag blir sur varje gång vi inte är först med en nyhet, framför allt vid de tillfällen då vi har haft den, men av någon anledning inte hunnit skriva klart eller fått tag på rätt person. Samtidigt måste jag prioritera att jobba med affärsutvecklingen och se till att vi säljer hela tiden. Vi måste sälja fler annonspaket, öka affiliateintäkterna och få fler medlemmar till INSIDER. Dessutom hålla i kostnaderna, samtidigt som vi vill leverera riktigt bra läsning sju dagar i veckan.
Men det går väl rätt bra?
– Jag vill ju hela tiden göra mer och bättre. Ofta tänker jag på den där långa listan med hundra idéer på reportage som vi aldrig hinner igenom. Det är lätt att glömma alla de stories som vi faktiskt hinner göra. Drygt hundra i månaden eller mer än 2 800 artiklar sedan starten. Förra veckan när vi gallrade till nyhetsbrevet hade vi lagt upp 30 texter på en vecka. För tre år sedan gjorde vi inte ens så många på en månad.
Det är därför ni rekryterar nu?
– Ja, det kan man säga. Det är dags för oss att ta nästa steg, både på sälj- och marknadssidan och på den redaktionella. Vi har fått in många bra ansökningar så vi är mitt i den processen nu.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.