Bookbeat lanserar nu sin egen variant på barnversion av tjänsten för att lyfta fram barnböcker och göra det mer användarvänligt för barn att läsa och lyssna.
Streamingtjänsten Bookbeat har växt kraftigt det senaste året. En bidragande orsak, enligt Bookbeat, är den populära funktionen familjekonto, som lanserades i juni 2018. Över tio procent av Bookbeats svenska användare har nu lagt till en eller flera familjemedlemmar till sitt konto.
”Likt Netflix gjort med Netflix Kids lanserar BookBeat en barnversion av tjänsten med fokus på barnböcker. En förälder kan enkelt växla kontot så att barnböckerna hamnar i fokus för personliga rekommendationer och boktips. Så fort en användare vill ha tillgång till hela innehållet är det enkelt att växla tillbaka. Den flexibla lösningen gör att BookBeat passar alla familjemedlemmar, oavsett ålder”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi har sett en ökning av både läsande och lyssnandet på barnböcker sedan vi lanserade vårt populära familjekonto förra året. Nu vill vi ge alla barn och barnfamiljer en ännu bättre upplevelse av BookBeat. Det finns så mycket fantastiska barnböcker och det känns fint att få ge dem den synlighet och plats de förtjänar, säger Anna Riklund, Head of Content Curation på Bookbeat, i samma pressmeddelande.
Utvecklingen av en barnversion är ett led i Bookbeats egen ambition att erbjuda marknadens bästa tjänst. För en månad sedan lanserade Bookbeat även stöd för Apple CarPlay. Med snittbetyget 4,6 av 5 i Appstore erbjuder Bookbeat den bästa streamingtjänsten* för böcker på den svenska marknaden enligt iOS-användarna.
– Varje månad sedan start har vi släppt en ny version av tjänsten som ständigt blir bättre. Ambitionen är att alltid ligga längst fram i utvecklingen och baserat på analys av användarnas behov leverera den bästa tjänsten på marknaden, säger Niclas Sandin, VD på Bookbeat.
* Vid jämförelse av de tre största e- och ljudbokstjänsterna i Sverige januari 2019, skriver Bookbeat i pressmeddelandet. Boktugg har därför tittat på vilka snittbetyg de olika tjänsterna har just nu i App Store: Bookbeat 4,6, Storytel 4,5, Nextory 4,5 och Bokus Play 3,7. Men hur är läget på Android? Jo, i Google Play har apparna dessa snittbetyg: Storytel 4,3, Bookbeat 4,2, Nextory 3,5, Bokus Play 2,4.
Värt att notera är dock att framför allt Bokus Play har väldigt få omdömen vilket gör att risken för att betyget blir missvisande ökar. Likaså kan vissa appar ha fler betyg som avser tidigare versioner av appen.
Intressant är dock att göra jämförelsen med filmtjänster där exempelvis HBO Nordic har fått svidande kritik av användarna länge för att appen inte håller samma nivå som Netflix. På Google Play har Netflix för övrigt 4,4 i snittbetyg jämfört med HBO Nordics 2,1. Hur benägna är abonnenter att säga upp och byta för att de inte tycker att appen är tillräckligt bra? En tröskel som blir högre över tid är läshistoriken och den egna bokhyllan som hjälper dig att hålla koll på vilka böcker du redan har läst/lyssnat på.
Alla de fyra streamingtjänsterna har egen utveckling av appar. Att betygen i Google Play är lägre än App Store har säkert att göra med att inte minst Storytel tidigare utvecklade iOS-appen först och därefter Androidversionen. Vilket till stor del byggde på en förvrängd bild av mobiloperativsystemens marknadsandelar där man trodde att Apple var mycket större än det i verkligheten var och framför allt är idag.
Boktugg får anledning att göra en uppdatering av det test av e- och ljudbokstjänster vi gjorde i höstas och täcka in även Bookbeats nya barnläge och Storytels dito.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!