Familjen till Vigdis Hjorth stämmer norsk teater

Författaren Vigdis Hjorth. Foto: Claudio Bresciani/TT.

Den norska författaren Vigdis Hjorths mamma har krävt Den Nationale Scene på 250 000, efter att teatern satt upp en föreställning som baseras på dotterns roman “Arv och miljö”. I stämningen skriver hon att uppsättningen kränker familjens privatliv, skriver SVT Nyheter.

Den kritikerrosade romanen gavs ut 2016 och handlar om en kvinna som under sin barndom utsatts för sexuella övergrepp av sin pappa.

Familjen hävdar att Vigdis Hjorth beskrivit sin egen familj i boken och att falska anklagelser om sexuella övergrepp riktats mot hennes pappa, men enligt författaren är boken inte självbiografisk.

Teaterchefen Agnete Haaland tänker inte tillmötesgå kravet om ersättning.

– Jag vet att det varit en debatt i tidningarna i Norge och att familjen har gått till motangrepp och sagt att det handlar om dem. Vi har inte tagit ställning till det. Vi har tagit ställning till att det är en roman som vi vill göra teater av, säger hon till SVT.

Romanen Arv och miljö är utgiven på svenska av Natur & Kultur, den fick bra kritik av flera svenska tidningar när den släpptes hösten 2018.

Rättelse: I en tidigare version uppgavs fel teater.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.