Nya mötesplatser och fler aktörer i rampljuset. Leopard förlag jobbar för att alla ska få chansen att synas – oavsett storlek.
Leopard förlag bjuder in både andra förlag och designvarumärken att delta på marknaden Books & Design i Stockholm den 16 februari. Syftet är att skapa en plats där okända och/eller mindre aktörer får synas, samtidigt som nya målgrupper nås. Flera gånger tidigare har Leopard förlag varit en del av liknande arrangemang och förlagsmedarbetarna ser det som en viktig uppgift i arbetet.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
— Vi har tidigare skapat marknader och evenemang som involverar andra branscher än förlagsbranschen, berättar Madeleine Persson, PR- och marknadsansvarig på Leopard förlag.
— För några år sedan var vi först ut med Feministisk marknad där vi skapade en plattform för kvinnliga och ickebinära kreatörer, något som blivit väldigt populärt idag.
Madeleine menar att det generellt sett är ont om den här sortens tillfällen som syftar till att sälja böcker i annorlunda sammanhang. Leopard tillhör gruppen De oberoende där medelstora förlag på olika sätt samverkar med varandra och förlaget jobbar på flera vis med att få fram nya möjligheter för bokförsäljning som kan komplettera den redan befintliga bokhandeln:
— Det kan ju inte skada att vi försöker hitta ny publik på nya platser, säger Madeleine. Dessutom tror jag att människor uppskattar att träffa personerna bakom bokutgivningen, alltså vi från förlaget. Ofta blir de mötena väldigt roliga och i dem kan nya läsgrupper som vanligtvis inte konsumerar så mycket böcker uppstå. Det är superkul att testa nytt, men bäst är att hitta nya målgrupper via evenemang. I detta fall går det åt båda hållen: designintresserade kanske fastnar för någon bok och bokintresserade kanske fastnar för ett designvarumärke.
Det finns inget direkt vinstintresse från förlagets håll i arrangemanget. Så länge omkostnaderna för lokalhyra och dylikt på Books & Design betalar sig, prioriterar Leopard läsarmötena och möjligheten för aktörerna att få visa upp sina böcker och produkter. De runt 50 utställarna hyr sitt bord av Leopard och summan det ger täcker de nödvändiga utgifterna. Sedan är det bara för samtliga deltagare att njuta av marknaden och hoppas att marknadsbesökarna ska finna var de söker eller bli glatt överraskade.
De varumärken och förlag som är med är delvis utvalda av Leopard och delvis deltagare som anmält sitt intresse.
— De handplockade garanterar ett bra utbud, säger Madeleine. I övrigt har vi inga krav på utställarna men vi vill ha variation och därför kanske vi kommer att säga nej till vissa då det är många kreatörer som vill erbjuda samma slags produkt.
Än så länge har Leopard en fin kärntrupp av utställare klara men de söker även efter nya aspiranter till platserna för att röra om lite i utbudet.
— Det har varit ganska enkelt att få med folk – vi har ett gäng utställare som alltid vill medverka på våra marknader, säger Madeleine. Men vi är till exempel fortfarande på jakt efter någon som gör fina anteckningsböcker och undrar: finns du där ute?
Books & Design är öppet klockan 11-16 lördagen den 16 februari i designbutiken ROOM:s gamla lokaler på Alströmergatan 20 på Fridhemsplan, Stockholm.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!