Tio riktigt bra skrivtips från författaren Haruki Murakami

Haruki Murakami. Fotograf: M. Jans.

Få författare har så trogna fans som Haruki Murakami, och kanske ännu färre har lyckats skapa en sådan aura av mystik kring sig som han. I grund och botten är han en författare som redan satt sitt spår i historien. Här är tio goda skrivråd från honom.

Skrivtips från fantastiske Haruki Murakami är det ont om, så när det nu bjuds på ett par är Boktugg direkt på hugget. Här får du tio snabba tips från en författare som skapat sig en egen stil, och som har fans över hela världen. Och det av en god anledning: Han bryter ständigt ny mark med sin egensinniga stil och går gärna dit ingen annan gått förut.

Språket är bedårande enkelt, men vackert, när han tar sig an vår världs parallella dimensioner och skriver om kärlek och existens på ett så självklart sätt att man inte kan sluta läsa. Intressant är också hur han belyser sitt eget skrivande i de här råden till alla aspirerande författare.

Tipsen, utan inbördes ordning, med hjälp från Lithub:

1. Läs

Det första du måste göra, om du vill bli författare, är att läsa många böcker. Ett vanligt råd, som nästan alla skribenter kommer med, men det av en anledning – det är sant. För att kunna skriva något bra måste du se exempel på exempel på hur en historia kan sitta samman, och hur andra löst svårigheterna de stött på.

Så läs allt du kommer över. Någon viktigare uppgift än så kan du inte företa dig på banan mot storverk – sluka böcker, dagligen.

2. Förnya det som redan har gjorts

En av Murakamis favoritpianister är Thelonious Monk, som under en intervju en gång fick frågan om hur han lyckades få ett piano att frambringa det där särskilda ljudet. Han svarade: ”Du kan inte spela några nya toner. När du tittar ner på pianot finns tonerna redan där. Men om du spelar en ton som om du verkligen menar det, så kommer den att låta annorlunda. Därför måste du välja bara toner som du verkligen vill spela.”

Murakami återkommer ofta till just det citatet när han sätter sig ner för att skriva. Precis som vi andra vet han att vi allihop plockar ord ur samma burk. De ord som finns, de finns. Men med lite ansträngning och känsla kan man få dem att betyda något annorlunda och ge dem vad han kallar flageoletter – övertoner. Då förvånar orden plötsligt.

Allt har att göra med hur du väljer dem, och vad du skapar för helheter med dem. Beroende på hur du väljer dina ord kan du också tränga in i det okända med verktygen vi alla delar, men du gör det på ditt eget sätt. Och visst har han en poäng i det – det är ett intressant sätt att lyfta fram att vi alla måste skapa vår egen stilistik för att nå fram till litteraturens kärna inom oss.

3. Skriv tydligt och med klarhet

Murakami själv säger att han ser bilder framför sig, och sedan sammanfogar dem till en helhet, eller om man så vill, en ström av bilder. Filmsekvenser. Av bilderna uppstår historien, hans storyline, och för att varje läsare ska förstå vad han menar försöker han vara glasklar. Att vara arrogant är en av författarens fallgropar – bara för att du som skrivit texten förstår, innebär inte att alla andra greppar konceptet lika enkelt. ”Jag använder enkla ord och bra metaforer.”

I grund och botten: Var noggrann och kristallklar.

4. Skriv för att få veta slutet på historien

Han vet själv inte hur boken ska sluta när han påbörjar den. På så sätt står han och läsaren på samma mark när de får berättelsen levererad till sig. Enligt Murakami själv har han ingen aning om hur historien ska utveckla sig och det är just därför han skriver den: för att få veta slutet. ”Om jag vet vem mördaren är från början finns det ingen anledning för mig att skriva boken.”

5. Samla på dig saker som du kan använda

“Stor litteratur har inte alltid med själva språket eller historien att göra”, säger Murakami och menar att han jobbar på samma sätt som E.T. gjorde när han skruvade ihop den där sändaren hemma hos Elliott, för att få kontakt med sin hemplanet.

När du läser och tittar på film, lever livet, så samla på dig information för användning i ditt skrivande. Man vet aldrig vilket skräp man får nytta av längre fram.

Det handlar nämligen inte alltid om att vara bra på att skriva eller ha en bra historia: Vad du behöver är magi. Om du har magin tillgänglig kommer du undan med både enkelt språk och karaktärernas vardag. För det är just det som magi gör: det förvandlar allt som kommer i vägen till sofistikerad litteratur som tycks sväva fritt i luften, av ren viljekraft.

Och det kan ta ett tag att hitta just den där magin i historien, men du underlättar för dig själv om du samlat på dig tankar och idéer från andra stora berättare och lyssnar till hur de gjort för att få vilken enkel sak som helst att glöda av ett trolskt sken.

Så, bunkra upp med goda förebilder, lyssna till dem, samla idéer och tankar och bygg sedan din alldeles egen magiska kommunikationsapparat – som E.T. gjorde.

6. Repetition gör det enklare

När Murakami skriver, går han upp vid fyra på morgonen och arbetar under fem-sex timmar, och senare på dagen springer han en mil eller simmar 1 500 meter. När han är klar med det läser han en stund, och lyssnar på musik. Sedan lägger han sig tidigt och upprepar nästa dag på exakt samma sätt.

Och det är just repetitionen som är det viktiga, eftersom just det upprepade momenten verkar hypnotisera honom och försätta honom i ett djupare medvetandetillstånd. Men, precis som han förklarar, så krävs det nästan en övermänniska för att klara av att hålla ett sådant schema under ett helt år. Han liknar det vid överlevnadsträning i vildmarken – du måste vara fysiskt och psykiskt uthållig för att klara det.

Vidare säger han att det är repetitionerna som gör att du måste vara uthållig. Om du blir trött efter bara en vecka när du skrivit tre eller fyra timmar om dagen kommer du inte att klara av att avsluta romanen. Du måste ha kraft nog att ta dig igenom ett halvår, eller ett år. Två år. Du måste tro på det, och bygga upp krafterna.

7. Fokusera på en enda sak åt gången

Att kunna fokusera är en av författarens viktigaste förmågor. Murakami menar att det kräver övning för att koncentrera sina begränsade kunskaper och talanger till en sak åt gången. Du måste kunna sålla och hitta det du ska göra just nu, och rikta din laserstråle mot just den saken. Om du klarar det kan du kompensera för många svagheter i ditt skrivande, som vi alla måste göra. Eller, som han säger: “Inte ens en riktigt begåvad författare kan skriva bra om han har ett stort hål i tanden som gör ont just då. Han saknar fokus.”

8. Tro på dig själv

Få saker är viktigare än att du tror på dig själv under arbetet. Du måste tro på att du klarar det, att du har kraften att berätta historien, och att folk kommer att läsa den.

Att vara författare och skriva böcker är inte annorlunda än att vara boxare och stå inför en motståndare: du måste tro på att du kan, att du vill och att du ska.

Backa inte en centimeter innan utkastet är skrivet.

9. Ta med läsaren på en resa

När han skrev sin roman A Wild Sheep Chase upptäckte Murakami att historien redan tycktes finnas där inom honom. Han skrev den inte, utan slet den ur kroppen. Lirkade ut den, som om den hela tiden funnits där.

”Du skapar inte berättelsen, du lyfter bara fram den i ljuset.”

För mig känns det sant och verkligt, förklarar han vidare, och det är så du skapar en historia som folk tror på.

Den uppkommer inom dig, spontant, och lever inom dig tills du frigör den.

10. Skriv för att göra människan tydligare

På frågan om varför han skriver svarar han genast:

”Jag har bara en enda anledning till att skriva mina berättelser, och det är att lyfta fram det värdiga hos varje enskild själ. Berättelsens mening är att sätta igång ett alarm, och belysa Systemet och förhindra det från att förminska oss som individer. Jag tror helt och fullt på att det är författarens jobb att försöka visa att människor är individer, och berätta om liv och död, om kärlek, historier som får folk att gråta och skaka av rädsla och vika sig dubbla av skratt. Av inga fler anledningar än så ska vi fortsätta att skriva historier dag efter dag, med vårt fullkomligt uppriktiga allvar.”

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist är författare, spökskrivare och journalist. Han har skrivit åtta romaner och bland annat tilldelats Helsingborgs Dagblads kulturpris och Umeå novellpris.

conny@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.