Bokförlaget Chooseco anser att Netflix drar nytta av deras varumärke i den nya filmen Bandersnatch, som är en del i ”Black mirror”-serien. De vill ha minst 25 miljoner dollar i skadestånd.
Det är The Guardian som rapporterar om konflikten mellan Netflix som i december 2018 släppte filmen Bandersnatch, där tittarna kan välja vart handlingen ska ta vägen, och bokförlaget Chooseco som står bakom ”Choose your own adventure”-böckerna.
Bakgrunden är att Netflix och Chooseco tidigare förhandlat (i flera år) om att göra om dessa böcker till en tv-serie, men det ledde aldrig till något avtal. Istället har Chooseco skrivit avtal med filmbolaget Twentieth Century Fox om att göra ett antal interaktiva filmer.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Konflikten går längre tillbaka än just Bandersnatch, där ”Choose your own adventure”-böckerna nämns i filmen då huvudpersonen berättar om dem för sin pappa. Chooseco ska tidigare ha skickat ett varningsbrev till Netflix och krävt att streamingtjänsten slutar använda ”Choose Your Own Adventure”-referenser i marknadsföringen av en annan tv-serie. De menar att tittarna luras att tro att det finns en koppling till deras böcker. Renommésnyltning hade man kallat det i Sverige.
”Choose your own adventure”-böckerna har även getts ut på svenska och kallades här för soloäventyr, spelböcker eller bokspel. Choose Your Own Adventure gavs ut av Bantam Books och var en av de mest populära bokserierna på 1980- och 1990-talet, baserad på ett koncept av Edward Packard. Mellan 1979 och 1998 såldes över 250 miljoner böcker. Men Bantam (numera ägt av Penguin Random House) lät rättigheterna gå ut och Chooseco äger nu varumärket och har relanserat serien med nya böcker.
Utgivningen av denna typ av interaktiva spelböcker minskade kraftigt i slutet av 1990-talet, bland annat för att de fick konkurrens av datorspel men har spåtts få ett uppsving i form av interaktiv litteratur i form av eböcker. På senare år har de också kommit tillbaka i tryckt form, bland annat via Chooseco men även enstaka välj-ditt-eget-slut riktade till vuxna som A Girl Walks Into a Bar: Your Fantasy, Your Rules av Helena S. Paige. Dessutom finns det en hel del fantasy- och SF-spelböcker på marknaden.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
Nu har alltså Chooseco skickat in en stämning där de kräver Netflix på minst 25 miljoner dollar (motsvarande 223 Mkr) i skadestånd eller förlorade intäkter. Det är inte första gången som Chooseco stämmer för varumärkesintrång. 2007 lanserade Chrysler sin Jeep Patriot med reklamkampanjen ”Choose Your Adventure”. Då gjorde företagen upp utanför rättssalen.