Ugglo utökar sin digitala bokstjänst med inlästa läromedel och skönlitteratur för grundskolan på svenska, engelska och arabiska.
Ugglo lanserade i början av 2018 sin ljudbokstjänst med inlästa bilderböcker riktad till förskolor. Idag används tjänsten av förskolor i en tredjedel av Sveriges kommuner.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Nu tar de nästa steg – den 1 januari 2019 lanserades Ugglo Skola, en produkt för grundskolan.
– Intresset har varit väldigt stort och vi ser fram emot att få feedback från kunderna, säger Nils Ohlsén, en av Ugglos grundare.
Det är den första ljudbokstjänsten enbart riktad mot skolan som kombinerar text, ljud och bild. Innehållet består av både skönlitterär och faktabaserad litteratur som kan användas i undervisningen i bland annat naturvetenskap, matematik, svenska och engelska. Utbudet är på ungefär 1 000 titlar.
Har det varit ett stort arbete med att bygga upp Ugglo Skola?
– Det som framförallt har tagit tid är att utveckla en skalbar plattform som fungerar oavsett vilket språk eller innehåll som vi lägger till. Vi kommer fortsätta arbeta hårt med att förbättra läsupplevelsen ytterligare. Vi är också tacksamma till förlagen som tror på oss och bidrar med innehåll som passar perfekt för skolbarnen, säger Nils.
Hur gör ni urvalet av titlar?
– Vi vill att titlarna i Ugglo ska utveckla barns emotionella intelligens och vara utbildande av något slag, så mot bakgrund av det görs urvalet. Det handlar om böcker som behandlar värdegrundsfrågor som att dela med sig, samarbeta, känslor, att visa respekt, och så vidare, samt böcker som tar upp grundläggande principer om naturvetenskap, figurer, nummer, färger, med mera.
I Ugglos produkt för förskola finns inlästa bilderböcker på över 40 språk, medan fokusspråken för grundskolan i dagsläget är svenska, engelska och arabiska. Därutöver finns även en separat produkt för engelskundervisning, med 500 ljudsatta böcker på engelska med textmedföljning för hela grundskolan.
Hur sammanfattar ni Ugglos 2018?
– Hårt arbete, god försäljning och framför allt fantastiskt fin feedback från alla pedagoger runt om i Sverige som har använt Ugglo. Vi har åstadkommit mycket med små resurser och det är vi väldigt glada för.
Vilka mål har ni för 2019?
– Vi hoppas att vi kan få ännu fler barn och elever att intressera sig för böcker och läsning, att våra kunder fortsatt ska uppskatta det vi gör och att vi ska flerdubbla ersättningen till förlagen som vi samarbetar med, säger Nils Ohlsén, som också avslöjar att Ugglo siktar på att inom kort ta det första steget utanför Sverige.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!