Storytel växte med närmare 48 000 kunder under fjärde kvartalet, men bara 9 000 av dem i Sverige. Totalt hade Storytel i snitt 768 700 betalande abonnenter fjärde kvartalet 2018 vilket var bättre än prognosen.
Storytel hade 768 700 betalande abonnenter i genomsnitt under fjärde kvartalet 2018 vilket är en ökning med närmare 48 000 kunder jämfört med tredje kvartalet 2018. Antalet betalande abonnenter för fjärde kvartalet 2018 är något högre än den prognos om 765 000 betalande abonnenter som tidigare lämnats. Även streamingintäkterna för fjärde kvartalet 2018 överträffade prognos och uppgick till cirka 291,3 Mkr, jämfört med 290 Mkr som prognostiserats och motsvarande 39,2 procent årlig intäktstillväxt, skriver Storytel i ett pressmeddelande.
Genomsnittligt antal betalande abonnenter under fjärde kvartalet 2018 i Sverige uppgick till 345 200 abonnenter, motsvarande 4 200 abonnenter över prognos. Även intäktsprognosen överträffades med knappt 2,5 MSEK och streamingintäkterna uppgick till cirka 140 MSEK under fjärde kvartalet 2018. Ökningen av antalet abonnenter i Sverige är till viss del driven av det familjeabonnemang som lanserades i december. Totalt har antalet abonnenter i Sverige ökat med 52 500 abonnenter under 2018 vilket ligger i linje med Storytels målsättning för året.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Efter ett väl genomfört projekt, som har involverat stora delar av organisationen har vi nu tagit fram vår version av ett familjeabonnemang och som initialt har mottagits väldigt bra av våra kunder. Med individuella konton och stort fokus på barn genom ett s.k Kids Mode har vi utvecklat en lösning som vi tror ska passa de flesta familjerna. Vi kan redan efter några veckor se att ett stort antal kunder har uppgraderat och det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig under 2019 när vi rullar ut det på fler marknader än Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island, säger VD Jonas Tellander.
Genomsnittligt antal abonnenter i utlandet under fjärde kvartalet 2018 uppgick till 423 500 abonnenter, en ökning om cirka 39 000 betalande abonnenter jämfört med tredje kvartalet 2018. I utlandet uppgick streamingintäkterna till cirka 151 MSEK under fjärde kvartalet 2018. Totalt har antalet abonnenter i utlandet ökat med 182 800 abonnenter under 2018.
– Vi fortsätter att nå våra tillväxtmål utomlands där den årliga tillväxttakten vad avser antal abonnenter under 2018 varit 76 procent. Vi har varit ganska offensiva vad gäller utlandsexpansion de senaste åren och under kvartalet öppnade vi upp två nya marknader, Mexiko och Bulgarien vilket innebär att målet om sex nya marknader under 2018 kan bockas av, säger VD Jonas Tellander.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
På helåret är tillväxten i Sverige ändå imponerande (52 500 nya kunder) trots den svagare kundtillströmningen under det sista kvartalet. Marknaden för strömmade ljudböcker fortsätter att växa men det är tydligt att Bonniers offensiv med Bookbeat, inte minst dess samarbete med DN, kommer att påverka Storytels möjligheter att fortsätta växa i samma takt som tidigare. Å andra sidan är det ingen som vet hur stor marknaden faktiskt kan bli. Det lär visa sig under 2019-2020.
För Storytel blir det alltmer fokus på de utländska marknaderna som stod för 52 procent av streamingintäkterna under Q4. Värt att notera är också att streamingintäkterna under 2018 sprängde miljardvallen: 1 032 Mkr.