Bokstreamingappen Fairytell expanderar till Sverige som första land utanför Danmark. Tjänsten erbjuder inlästa böcker för barn upp till 10 år.
Henriette Høj Gharib är en av grundarna till den digitala plattformen Fairytell som lanserades i Danmark 2017. Hon är själv mamma till två pojkar på 2 och 6 år och det var deras användning av digitala plattformar som fick henne att vilja utveckla en helhetslösning för digitala barnböcker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Barn använder digitala plattformar jättemycket, men jag tyckte att det saknades ett kvalitetserbjudande. Innan Fairytell kunde de bara spela och se på film i första hand. Men som förälder önskar man inte att ens barn ser på film i tre timmar, däremot ser man gärna att de lyssnar på en bra ljudbok i tre timmar. Så det finns en skillnad i uppfattningen om vad som är bra innehåll för barn, säger Henriette till Boktugg.
Nu lanserar Fairytell i Sverige som första land utanför Danmark.
– Det är en kombination av att den svenska marknaden är redo för digitala plattformar och att vi upplever en hög kulturell konsumtion där, säger Henriette. Det finns till exempel fortfarande barnradiokanaler i Sverige. Utöver det har vi haft goda framgångar med samarbeten, där vi i steg ett har integrerat Fairytells böcker med SF Kids. Och nu släpper Fairytell en egen app, som nästa år även den blir sammankopplad med en b2b-partner som har en stor kundbas i Sverige.
På den svenska marknaden kostar Fairytell 79 kronor i månaden. Än så länge finns runt 250 titlar i appen, och flera kända figurer dyker upp i katalogen: Bamse, Babblarna, Frost, Bilar, Brandman Sam och Mumin.
– Vi vill inte ha för många böcker, det försvårar för små barn att hitta det de gillar. Vi tar bort de böcker som inte används. Den modellen vet vi fungerar i Danmark, så det är samma strategi i Sverige.
Enligt Henriette ligger Sverige långt fram i sin digitala resa, vilket har underlättat i Fairytells förhandlingar med förlagen – här vet alla förlag hur en streamingtjänst fungerar. Ett av de svenska förlag som samarbetar med Fairytell är Tukan.
– Vi är mycket glada över Fairytells lansering i Sverige. Den digitala barnboksmarknaden är idag fragmenterad och består av en uppsjö aktörer som alla har olika upplägg på sina tjänster. Fairytells tjänst har ett kreativt och lekfullt upplägg, som vi tror kommer att uppskattas av barn som använder tjänsten. Vi ser fram emot att följa Fairytells lansering i Sverige och att utveckla vårt samarbete med dem ytterligare, säger Johan Dagman, ansvarig för digital utgivning på Tukan förlag, i ett pressmeddelande.
Fairytells målsättning för 2019 i Sverige är att vara förstahandsvalet som plattform för digitala barnböcker.
Hur ser Fairytell på att konkurrera med de stora svenska streamingtjänsterna?
– Jag har jobbat mycket med nischade produkter under hela min karriär, berättar Henriette. Dels hos Bonnier, där jag ansvarade för tre tidningar i Norden, och senare hos Egmont där jag bland annat hade ansvar för en dansk streamingtjänst med Nordisk Film-klassiker och en för barn som hette Min Bio, som släpptes innan Netflix kom till Danmark. Jag har med andra ord massor med erfarenhet av att driva en barnapp. Nischade produkter upplever dessutom ofta större lojalitet och intäkt per kund och konkurrensen är en annan, eftersom mainstream-tjänster har ett annat syfte.
Till skillnad från allmänna streamingtjänster som riktar sig till en bredare publik och där föräldrar kan behöva hjälpa de yngsta att hitta passande böcker är Fairytell utformat så att barn ner till 1 års ålder kan använda appen på egen hand – barnen väljer bok genom att klicka på bilder och böckerna bläddrar själva.
Både text, bild och ljud samverkar i Fairytells app. I skrivande stund finns det dock några titlar som saknar ljudspår, vilket enligt Henriette dels har att göra med rättigheter och dels med att produktionen av inläsningar sker löpande. Med tiden avser Fairytell att erbjuda kända barnböcker som inte tidigare har kunnat upplevas digitalt.
Under året har Boktugg skrivit om Polyglutt och Ugglo, streamingappar för barn som också kombinerar ljud, text och bild, men som är tänkta att användas inom förskola och skola. Fairytell har ett lite annat fokus och jobbar för en användarvänlig upplevelse för barnen själva. Detta gör de genom att skapa ett eget universum i sin app, som befolkas av animationer och bakgrundsmusik. Precis som i den danska versionen av appen vill Henriette så småningom kunna använda kända barnvisor även i Sverige.
– Vi jobbar hela tiden på att göra Fairytell-världen rolig för barnet. I vårt sagoland bor en groda, en drake som sprutar eld och det finns ett stort träd som ibland spottar ut popcorn. Landskapet kommer att ändra sig och en massa nya figurer och gimmickar kommer att dyka upp i takt med årstiderna, berättar Henriette.
Vad tror du behövs för att få barn att läsa böcker?
– Tillgänglighet, och att det är en rolig och spännande historia. Barn gillar att läsa roliga historier – oavsett ålder och kön. Det ska vara roligt att läsa, för annars hittar man inte motivationen till att fortsätta. Och att bli en motiverad läsare börjar mycket tidigare än i skolan, det är redan när man som ganska liten lär sig ord och kopplar ihop ett ord med en bild. Därför har det blivit en viktig del av Fairytells resa att erbjuda kombinerad text, bild och ljud, och att man har möjlighet att sitta själv med appen – även när föräldrarna inte har tid, säger Henriette Høj Gharib.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!