Nästan en femtedel av omsättningen kommer nu från ljudböcker och eböcker, meddelar Norstedts Förlagsgrupp idag. De digitala intäkterna fortsätter öka.
Under 2018 har Norstedts Förlagsgrupp ökat sina digitala intäkter med 52 procent, meddelas i ett pressutskick. Den digitala försäljningen står nu för mer än 19 procent av intäkterna.
De pekar på ljudbokens allt starkare position som orsaken till ökningen. Marknaden för ljud växer och Norstedts har ökat sin nyutgivning av ljudböcker till 138 stycken i år.
Framförallt är det skönlitteratur och sakprosa i digitalt format som ökar, där mer än var tredje krona (35 procent) idag kommer från digitala kanaler. Även barn- och ungdomsböcker i ljudformat har ökat markant under året.
Storsäljarna är David Lagercrantz Mannen som sökte sin skugga, Anna Janssons Kvinnan på bänken och Agnes och Elias Våhlunds serie Handbok för superhjältar, meddelar Norstedts.
I Norstedts Förlagsgrupp ingår bland annat Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit och B Wahlström. Förlagsgruppen ingår sedan 2016 i Storytel-koncernen.