Sist ut av streamingtjänsterna släpper Storytel idag sitt familjeabonnemang som innebär att man kan välja mellan två eller tre vuxna och dessutom ett barn per vuxenkonto.Att Storytel skulle släppa ett familjeabonnemang var ingen hemlighet, i kvartalsrapporten avslöjade de till och med att det skulle ske före jul. Och det visade sig vara idag, knappt tre veckor före julafton. Tidigare har Nextory (aug 2017) och Bookbeat (juni 2018) lanserat sina varianter på familjeabonnemang.
– Alla funktioner har varit inblandade i det här projektet internt. Hela bolaget bubblar, vi är väldigt förväntansfulla och glada eftersom vi har jobbat med familjeprojektet under större delen av 2018. Vi har haft många kunder som efterfrågat familjeabonnemang och vi har försökt hitta en modell som är bra för många, säger Ingrid Bojner, CCO på Storytel.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Storytel Family kopplar ihop två eller tre individuella konton, beroende på hur många man väljer. Varje konto har sin egen individuella bokhylla och därmed får varje person rekommendationer baserat på sin egen konsumtion. Till varje konto tillkommer möjligheten att strömma barninnehåll via ett så kallat Kids Mode. En person blir kontoansvarig, den som betalar för tjänsten.
Priset blir 169 kr precis som tidigare för Storytel Unlimited som också ger möjlighet att strömma barninnehåll till ett “barnkonto”. Storytel Unlimited Family kommer att kosta 209 kr för två vuxenkonton och två tillhörande barn. Slutligen Storytel Family Unlimited Plus för 259 kr som ger tre konton med tre barnströmmar.
Ett stort fokus har lagts på att utveckla barninnehållet och funktionaliteten för barn. Kids Mode är ett filter i appen som filtrerar bort allt innehåll som inte är avsett för barn. Hur avgörs då det? Ja, gränsen är satt till 12 år, utifrån hur böckerna är åldersklassade av förlagen.
– Men vi har även manuell handpåläggning för att kunna justera och tillgängliggöra vissa titlar, säger Sandra Olt, ansvarig för PR och kommunikation på Storytel Sverige.
Det skulle exempelvis kunna vara bra för min egen serie InnebandyPiraterna som är klassad för 12-15 år men som redan har läsare från 10 år och uppåt. Just gränsdragningen mellan barn och tonår och vuxen är alltid svår. Den som en gång varit ute i en skolklass vet att det bland elever i sjätte klass finns en spännvidd mellan de som fortfarande läser LasseMaja-böckerna och de som redan börjat läsa vuxenböcker.
– Vi tänker att en tonåring förmodligen vill ha tillgång till allt, även böcker för vuxna. Så våra familypaket fokuserar på yngre familjer med barn under tolv år. När man pratar unga vuxna så vill de förmodligen ha en egen inloggning, säger Ingrid Bojner.
Barnen har exempelvis inte egen inloggning utan en vuxen får installera appen på den platta eller mobil som barnet ska använda, aktivera Kids Mode och ange en pinkod (som sedan krävs för att låsa upp barnläget). Men både barn och vuxna får en egen personlig bokhylla och rekommendationer baserade på vad som lyssnats/lästs där. Storytel Family kommer alltså inte att passa exakt alla familjer, men de flesta hoppas företaget.
Den stora frågan är givetvis: Kommer detta att sälja fler och dyrare abonnemang? Det beror på flera faktorer. Exempelvis hur vanligt det idag är att två vuxna i en familj delar på ett konto och nu kanske väljer att uppgradera. Eller om det finns familjer där man har två abonnemang och nu kan nöja sig med någon av Family-alternativen.
– Vi tror att en stor andel av våra kunder faller inom ramen för familjeabonnemang. Det kan vara alltifrån sambos till en familj med flera barn. Vi hoppas att vårt sätt att se på en familjelösning blir en bra användarupplevelse, säger Ingrid Bojne.
Den nya appen med stöd för Kids Mode släpptes idag på både App Store (iOS) och Google Play (Android). Appen släpps i samtliga femton Storytelländerna medan familjeabonnemangen endast är tillgängliga i Norden (Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island) till att börja med. Läsplattan Storytel Reader kommer att få stöd för ljudböcker före årsskiftet, men har inget Kids Mode ännu.
I dagsläget innehåller Kids Mode 7 257 titlar för att vara exakt, både svenska och engelska inräknade. Dessutom satsar Storytel en hel del på eget exklusivt innehåll under varumärket Kids Original.
– Vi har tre förläggare och en redaktör som jobbar med Kids Original och vi har i år släppt 30 titlar direkt för ljud, för barn och ungdomar. Det finns mycket idéer på hur Kids Mode kan utvecklas vidare, det ger många nya möjligheter, säger Sandra Olt.
– Framför allt ser vi fram emot att ge våra kunder större möjlighet att dela läsarupplevelser inom familjen. Vi tror mycket på att främja barns läsande för att utveckla både ordförråd och empati och andra positiva effekter som det ger att både läsa och lyssna på böcker. Kanske julgåvan i år kan bli att bjuda in till familjeabonnemanget, säger Ingrid Bojne förhoppningsfullt.
Det blir i alla fall budskapet i en reklamkampanj som ska rullas ut inför jul: “Share a world of Stories.”
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!