I lördags firades Kokbokens dag i Grythyttan. Pelle Agorelius hoppas att branschen i framtiden kan enas om en dag och vill se flera arrangemang runtom i Sverige för att uppmärksamma en genre där Sverige är världsledande.
I år följde man upp fjolårets succé och firade Kokbokens dag i samband med den fina julmarknaden i Grythyttan. Den 1 december visades en Gourmand Awards vinnarutställning på Gästgivaregården (se tidigare artikel om svenska vinnare i Gourmand Awards 2018).
– I fjol arrangerades Barnens kockskola på både Måltidens Hus och Loka Brunn, baserat på Sara Begners fina kokbok med samma namn. Det är en aktivitet vi inte fick till samtidigt i år. Men succén är given, så Barnens kockskola kommer tillbaka, säger Pelle Agorelius.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Grythyttans Gästgivaregård fungerade som Sveriges finaste värmestuga och tillsammans med Vegetariska Kockars Förening gjordes en produktprovning inom projektet Husmansbord för att hitta några nya riktigt bra växtbaserade produkter.
– Det är inget som ersätter aktiviteten ”Jakten på Sveriges bästa landskapsmat” som genomförts årligen sedan 2009. Årets ”gröna” tävling är ett komplement då det växtbaserade veganska köket och inte minst de gröna kokböckerna verkligen har gått från att vara en stark trend till en permanent rörelse som måste uppmärksammas på många olika sätt, säger Pelle Agorelius.
Förlaget Bladh by Bladh sponsrade med några av årets böcker, bland annat Gourmand Awards Sverige-vinnare Låt bönor förändra ditt liv – kokboken. De sponsrade böckerna fanns till försäljning och alla intäkter gick till Vegetariska Kockars Förening.
Hur är intresset för en Kokbokens dag i hela Sverige från förlagen?
– Det är en av de saker jag vill “få upp på bordet” så att säga. Det vore bra om branschen reagerar, om än med lokala initiativ, som vårt. Förlaget Grenadine som också drivs av gänget bakom säljbolaget Stevali menar att bokhandeln, och därmed förlag och författare, skulle ha nytta av en nationell samling, säger Pelle Agorelius.
Ska man lägga Kokbokens dag ett visst datum eller hellre typ “dagen före första advent”?
– Det är en jättebra fråga, precis som i många andra branscher är julhandeln viktig. Många av årets bästa kokböcker kommer ut på hösten och en kulturkampanj vore fint att skapa intresse för.
Finns det några internationella förebilder där Kokbokens dag är stort?
– I USA har man den 12 oktober, men det passar dåligt för Sverige och Europa enligt många. Det sammanfaller i stort sett alltid med Frankfurt Book Fair nämligen. National Cookbook Month är en bra grej som utvecklas runt den amerikanska kokbokens dag, kanske borde november vara kokboksmånad i Sverige? Med tanke på både handeln, boksläppet, mässorna och prisutdelningar? Toppar man kokboksmånaden med en slags “grand finale”, Kokbokens dag just dagen före första advent, så har vi kanske ett koncept som kan skapa engagemang och intresse. Och försäljning såklart, säger Pelle Agorelius.
Han kommer nu att fortsätta diskussioner med olika kokboksförlag för att se om man kan planera en aktivitet inför 2019 i god tid. På facebooksidan med samma namn, Kokbokens dag, kommer uppdateringar efter hand och han hoppas att många kommer till Grythyttan nästa år, om inte annat gör något extra för kokböckerna på sin hemmaplan.
– Jag hoppas att Kokbokens dag kan utvecklas till en nationell händelse där kockar och författare möter allmänheten. Man kan överraska med extra bra bokpriser, bjuda på mat och dryck. Varför inte ett matkalas på varenda liten bokhandel? Eller kokboksfest i livsmedelsbutiken, säger Pelle Agorelius.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.