Ljudböckerna får för lite plats bland Göteborgsförlagen. Litteraturhuset satsar nu på att lyfta fram formatet under Tema Ljud den 5 december.
Det råder brist på kunskap om ljudböcker bland förlagen i Göteborg. Den upptäckten gjorde Litteraturhusets programansvarige Olav Fumarola Unsgaard när han tillträdde sin tjänst för ett halvår sedan. Efter flera år i Stockholms förlagsvärld kom han från en bransch som ständigt diskuterade ljudböcker men märkte snabbt att man i Göteborg knappt nämnde dem. Onsdag den 5 december klockan 15-17 kommer därför ljudböcker att diskuteras under Tema Ljud på Litteraturhuset i Göteborg, ett två timmars samtal som Olav hoppas ska bryta ljudbokstystnaden i Göteborg.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
— Det blev snabbt tydligt för mig att det finns en kunskapslucka kring ljudböcker hos en del av förlagen i Göteborg, säger Olav. Det som förvånade mig mest är den stora skillnaden i förlagssamtalen – det finns väldigt lite branschsamtal med diskussioner kring ljud i den här staden. I mitt arbete på Litteraturhuset ska jag stödja våra medlemmar och därför gör vi Tema Ljud i början på december.
Tema Ljud arrangeras i samarbete med Kultur i Väst och Teg Publishing. Tillsammans har arrangörerna gått ut brett och bjudit in samtliga Göteborgsförlag.
— Jag tror att det är jättebra att träffas för fortsatta samtal om digitalisering och böcker, säger Olav. Annars kan det här bli ödesfrågor för västsvenska förlag.
Genom att prata ljudböcker vill Olav bland annat tvätta bort svårighetsstämpeln från ljudboksproduktionen och ingjuta mod i förlagen att börja våga testa spela in. Med på Tema Ljud kommer Anders Teglund, förlagschef på Teg publishing att finnas. Teg är ett av de Göteborgsförlag som faktiskt producerar ljudböcker och Olav menar att det beror på deras tidigare erfarenheter:
— De har en bakgrund i skivindustrin och för dem blev det aldrig konstigt eller främmande att spela in ljudböcker, konstaterar Olav. Man kan göra ljudböcker relativt enkelt, det behövs egentligen bara en ljudstudio och en inspelningstekniker. Alla som kan spela in en pod kan göra en ljudbok och förlagen bör ge sig in det och våga experimentera mer. På Tema Ljud kommer Anders att berätta om vad man som litet förlag kan göra för ljudbokssatsningar och hur man ska tänka för att i alla fall få igen pengarna man lagt in.
Att ljudböcker slagit så stort i Sverige tror Olav beror på flera faktorer: Formatet kompletterar den tryckta boken i situationer då människor lyssnar när de ska somna, hänger tvätt, tränar eller något annat. Dessutom tilltalar det läsovana, men framför allt är den tillgänglig i det medium där vi konsumerar mest data: telefonen.
— Telefonen har blivit den huvudsakliga platsen för lyssnande av ljudböcker, säger Olav. Ljudboken kom i ett perfekt läge när Storytel och andra aktörer stod i bakgrunden och betraktade eböckernas framgångar i USA och England. Så när det började pratas om ett Spotify för eböcker hade de redan skapat ett Spotify för ljudböcker. Däremot tror jag inte att ljudboken kan konkurrera ut den tryckta bokens starka ställning, den är fortfarande det bästa sättet för att läsa en text och kan inte jämföras med exempelvis cd-skivan. Men ljudböckerna är ett fantastiskt komplement och mitt mål den 5 december är att förlagen ska fråga sig vad de kan göra med sina böcker i ljudboksväg och att kunskapströskeln om ljudböcker ska vara borta efter den dagen.
Program Tema Ljud:
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
- Olav Fumarola Unsgaard inleder med spaningen ”Prylar, betalningsmodeller & läsvanor”. Om varför stora delar av den svenska förlagsbranschen satsade på eboken, men missade ljudboken.
- Anders Teglund från Teg publishing berättar om förlagets erfarenheter. Både de projekt som lyckats och de som blivit mindre bra.
- Start klockan 15 den 5 december på Litteraturhuset i Göteborg.