Ljudboksabonnemang som julklapp? Bookbeat hade i alla fall en lyckad Black Friday-kampanj där de sålde 388 procent fler presentkort än 2017. Nu hoppas de sälja ännu fler fram till årsskiftet.
– I en ljudboksprenumeration får du tillgång till tiotusentals olika böcker vilket gör att det finns något för alla smaker så du slipper riskera att köpa fel. All konsumtion sker också digitalt vilket gör miljöpåverkan minimal till skillnad från många andra saker man köper till julen vilket ligger helt rätt i tiden, säger Sofia Eriksson, Marknads- och Försäljningschef på BookBeat i ett pressmeddelande.
Där berättar Bookbeat att den digitala ljudboksmarknaden växt explosionsartat i Sverige de senaste åren – första halvåret 2018 ökade de totala intäkterna på marknaden med 37 procent. Ökningen sker tolv år efter att ljudboken på CD-skiva 2006 utnämndes till årets julklapp av HUI.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
”BookBeat anser däremot att ljudboken aldrig varit en bättre julklapp än den är idag. Bara under Black Weekend ökade försäljningen av BookBeats presentkort på ljudboksprenumeration med 388 procent mot 2017. BookBeat lanserar nu en ’Ljudklappsmaskin’ för att få fler att upptäcka ljudboken som present”, skriver de i ett pressmeddelande.
Hur marknadsförde ni er tjänst på Black Friday och vad tror du är anledningen till ökningen?
– Vi använde enbart våra egna kanaler som e-mail, hemsidan samt sociala medier. Ökningen beror nog främst på att vi hunnit bygga upp en relation med en rätt stor kundgrupp av användare som redan betalar för oss eller gjort det tidigare. Anledningen till ökningen och att vi sålde tusentals presentkort beror på att ljudboken blivit en del i fler människors vardag och då blir en naturlig sak man vill dela. Men även att vi har en större målgrupp att vända oss till när vi gör den här typen av kampanjer, säger Sofia Eriksson till Boktugg.
Många vill ge bort något som går att slå in i ett paket till jul – hur löser man det med ljudbokstjänster?
– Den tröskeln finns alltid och vi har försökt lösa det genom att exempelvis sälja presentkort i Coopbutiker under förra julen. Det intressanta var att den digitala försäljningen totalt dominerade ändå under december. Jag tror acceptansen blir större och större av att många antingen swishar när man ger bort pengar på julen eller mailar över eller skriver ut ett presentkort alternativt exempelvis konsertbiljetter. Det går ju alltid att skriva ihop ett fint kort där man beskriver presenten och lägga under granen.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
Hur ser presentkortsförsäljningen ut över året för er, vilka perioder ligger topparna?
– Mors dag, fars dag, Black Weekend och 22-24 december. Där har du över 80 procent av all försäljning till privatpersoner. Förra året var dagen innan julafton vår bästa dag då ett presentkort på ljudböcker är en perfekt sista minuten-present med leveransgaranti. Sedan säljer vi även till olika företag löpande under året när de vill ge till anställda eller kunder, särskilt inför sommaren och julen.
Har ni sett någon effekt av DN-samarbetet ännu?
– Vi har börjat få in användare men håller just nu främst på att utveckla hur det ska kommuniceras för att göra konverteringen lättast möjlig för DN:s prenumeranter innan vi tillsammans skalar upp det.
Kommer ni att köra mellandagsrea?
– Det kan hända, just när människor har tid att vara lediga några dagar och vill koppla av är vår högsäsong. Både på sommaren och runt årsskiftet. Exakt hur den ser ut vill jag däremot inte avslöja, säger Sofia Eriksson hemlighetsfullt.