Ett samiskt släktepos på ordknapp vers, en bok om den stora svälten och en subversiv bilderbok om en älskad och hatad grop. Det är de tre Augustpristagarna 2018.
Prisades rätt bok? I år har den eviga rättvisefrågan snarare handlat om ifall det var rätt böcker som nominerades till årets Augustpris. En gissning är att den skönlitterära pristagaren, Linnea Axelssons samiska släktepos Ædnan, inte kommer att väcka lika upprörda känslor som nomineringslistans frånvaro av stora namn.
– Jag försöker att inte tänka så mycket på mottagande, jag tycker att det stör det som skrivandet handlar om för mig. Så hela det här året har varit överraskande på det sättet för mig, att boken har fått ett liv. Det har varit jättekul, sade Linnea Axelsson till TT efter prisutdelningen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Ædnan betyder marken eller jorden på gammal nordsamiska och en samisk bakgrund är liktydigt med ärvda trauman, har Linnea Axelsson konstaterat. Bokens berättelse rymmer sådant som tvångsförflyttningar på 1920-talet, rasbiologiska mätningar, nomadskolan och tvistemålet mellan Girjas sameby och staten. Samtidigt är det människorna och deras upplevelser som står i centrum.
Linnea Axelssons mamma är same. Själv är hon disputerad konstvetare och har valt att skriva intuitivt och skönlitterärt i stället för akademiskt. Det senaste året upplever hon att den breda allmänhetens intresse för samisk konst och samiskt berättande har varit större än tidigare.
– Jag hoppas att det är ett seriöst intresse som håller i sig.
Fjärde gången gillt för Emma Adbåge
I barn- och ungdomskategorin blev det fjärde gången gillt för Emma Adbåge, där hennes subtilt subversiva bilderbok Gropen tilldelades priset. Hon har varit nominerad till Augustpriset tre gånger tidigare, senast förra året för boken Dumma teckning!. Men det blev boken om ett gammalt grustag som barnen älskar att leka i, men som de vuxna hatar, som gjorde henne till Augustpristagare.
– Som barnboksförfattare är man så van vid att väga varje ord på guldvåg. Nu tänker jag välja ett ord där jag ber känsliga lyssnare hålla för öronen, men det är så JÄVLA roligt! sade Emma Adbåge när hon klev upp på scenen.
Efteråt försökte hon formulera varför priset betyder så mycket för henne.
– Jag tror det är för att just den här boken ligger mig så himla nära. Jag hade en grop på min egen skolgård när jag var liten, på så sätt ligger den mig nära rent fysiskt. Men sedan brinner jag också så mycket för att man ska få utforska sig själv i områden som kanske inte har så många regler och lagar, svarar hon.
Kusligt vältajmad bok om svält och klyftor
Magnus Västerbro fick årets August i fackboksklassen för en kusligt vältajmad bok. Svälten: Hungeråren som formade Sverige gavs ut i augusti, i ett brunt och söndertorkat Sverige, och handlar om den ödesdigra torka som drabbade Sverige exakt 150 år tidigare.
– På något sätt finns det något bekymmersamt med att så många är intresserade av den här katastrofen som jag berättar om. Jag tänker att det anknyter till den oro som finns i samhället i dag med växande klyftor socialt mellan stad och land, men också för klimatförändringar, sade han till TT efter prisceremonin.
Svenska förläggareföreningens nyinstiftade hederspris gick till Ilon Wikland, kanske mest känd för sina illustrationer till Astrid Lindgrens böcker. Priset togs emot av Ilon Wiklands fyra döttrar och en dotterdotter. Den 88-åriga pristagaren själv har olyckligtvis råkat ut för en fallolycka och vårdas just nu på sjukhus, men uppges vara vid god hälsa.
Text: Sara Ullberg och Erika Josefsson/TT
Fakta: De fick Augustpriset 2018
Årets skönlitterära bok: Ædnan av Linnea Axelsson
Årets svenska barn- och ungdomsbok: Gropen av Emma Adbåge
Årets svenska fackbok: Svälten. Hungeråren som formade Sverige av Magnus Västerbro
Lilla Augustpriset: Vem beskyddar gudarna? av Linn Spjuth
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!