Årets julklapp i Mexiko – ett ljudboksabonnemang? Det hoppas i alla fall Storytel som idag lanserar tjänsten på en marknad med 130 miljoner potentiellt förväntansfulla lyssnare.
Den 30 maj 2018 meddelade Storytel att man planerade en etablering i Latinamerika. Som ett första steg släpps idag tjänsten i Mexiko. Därmed blir Mexiko den fjortonde marknaden för Storytel.
– Mexiko med sina 130 miljoner invånare har både en stark tradition av historieberättande och en hög penetration av abonnemangstjänster inom film och musik. Detta bedömer vi ger goda förutsättningar för ljudböcker i strömmat format och vår ambition är att bli marknadsledande i regionen, säger Stefan Tegenfalk, Head of Expansion i ett pressmeddelande.
I och med lanseringen av Storytel i Spanien för ett år sedan har redan en bred katalog av ljudböcker på spanska byggts upp. För att tillgodose de latinamerikanska lyssnarnas behov har katalogen även utökats med ljudböcker på både neutral och mexikansk spanska. För tillfället omfattar den spanska katalogen ca 2 400 titlar men kommer hela tiden att utökas. Även titlar på engelska kommer att finnas i tjänsten, som marknadsförs primärt i Mexiko men kommer att finnas tillgänglig på samtliga Latinamerikanska marknader, skriver bolaget i samma pressmeddelande.
Storytel släppte nyligen sin kvartalsrapport för tredje kvartalet där de berättade hur många marknader som är lönsamma och hur många som knappt kommit igång. Idag blir det kanske tidigt fredagsmys på Riddarholmen för att fira att Storytel nu ger sig in i tacons hemland. Även om det är för tidigt att utropa ljudboksabonnemang till årets julklapp i Mexiko.