Förlaget Nicotext har hittat en nisch som fungerar. De var en av de första med att ge ut presentböcker i Sverige, vilket var en fullträff. Just nu går olika typer av fylla-i-böcker särskilt bra.
Det är torsdag på Bokmässan i Göteborg och mässan har precis slagit upp portarna när jag träffar på Sara Starkström i Nicotexts monter. Redan nu står flera nyfikna läsare och botaniserar bland Nicotexts färgglada böcker och spel.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Våra böcker är så färggranna och på mässan säljer vi dem billigt, så vi brukar ha en ganska lång kö. Vi måste vara två personer i montern hela tiden, berättar Sara Starkström, redaktör på förlaget.
Nicotext grundades av Carl-Johan Gadd 2003 och den första boken var en samling med filmcitat som sålde väldigt bra. Sara Starkström kom själv in som redaktör 2009 efter att ha börjat som praktiserande skribent på förlaget.
– Vi var en av de första som kom med presentböcker i Sverige och den profilen har vi behållit, men vi har samtidigt utvecklats väldigt mycket under de här 15 åren, berättar Sara.
Den senaste tiden har förlagets bästsäljare varit fylla-i-böcker av olika slag, som exempelvis Min dag på 3 minuter.
– Folk vill gärna skriva dagbok men många behöver lite hjälp på traven. Man vill också ha en fin dagbok som är hållbar, och jag tror att vi är ganska ensamma om att göra omslag i äkta tyg. Det är både gammaldags men också nytänkande.
Sara är själv en flitig dagboksskribent och är inne på dagbok nummer 47.
– Jag skriver ner grejer som jag tänker på och sedan känns det alltid bättre efteråt. På något vis tror jag inte att det förflutna finns kvar om jag inte har skrivit ner det. Om jag inte skriver så finns jag inte – och jag vill att det ska finnas något kvar av mig, säger hon.
Det roligaste på jobbet är när hon får göra egna böcker. Nicotext tar fram många av sina produkter själva, så förlagets tre anställda får även utlopp för sin egen kreativitet. Grundaren Carl-Johan är fortfarande delaktig i förlaget och är den som gör stora delar av formgivningen.
– Design är Carl-Johans stora passion, själv brinner jag för bra innehåll, säger Sara. Även om vi ger ut lättsamma böcker så är det jätteviktigt att de är korrekta. Vi ska vara lika stränga som de stora förlagen med korrektur och innehållet måste vara väl anpassat efter ändamålet.
Nicotext ger ut ungefär 8-10 spel och böcker om året.
– Vi har en ganska stor utgivning med tanke på att vi är ett så litet förlag, säger Sara Starkström. Samtidigt kan man inte bara pumpa ut titlar, det gäller att både sälja och att hålla kvaliteten. Men det är ju så kul att göra böcker!
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!