Digitala läromedel från Kognity används i 75 länder

Karin Bjerde, Head of Strategic Growth på Kognity. Foto: Kognity

Det svenska edtechbolaget Kognity har kunder över hela världen. Med sin läromedelsplattform vill de utveckla och effektivisera den individuella inlärningen.

Kognity är ett svenskt techbolag som utvecklar intelligenta läroböcker. De lanserade år 2015 och har sedan dess expanderat snabbt på den globala marknaden. I september vann de första deltävlingen i Di Digital Startup Tour, och gick därmed vidare till finalen som hålls senare i höst.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

– Det unika med Kognity är att vi är det enda globala edtechbolag som är experter på både innehåll och teknologi, säger Karin Bjerde är Head of Strategic Growth på Kognity.

Enligt Karin finns det på ena sida marknaden många stora traditionella läromedelsförlag, som har mycket kunskap och är marknadsledande inom sina områden.

– De har fantastiska textbaserade resurser, men de har inte varit lika snabba på att förnya sig inom det digitala området. Hittills har de mest haft fokus på det digitala som komplement, i form av pdf:er eller övningar på cd-rom. Detta börjar ändras, men de traditionella förlagen står kvar i sin tryckta tradition.

På andra sidan finns tusentals inlärningsplattformar som täcker olika former av behov inom skolvärlden. Det handlar om administrationssystem, appar som underlättar viss typ av inlärning eller plattformar där lärare och elever kan lägga upp eget material. Någon helhetslösning som kombinerar dessa båda områden har dock enligt Karin saknats på marknaden.

– Kognity kombinerar dessa båda världar. Vi är ett förlag med fördelen att ha en kontinuerlig utgåva som uppdateras varje dag – men också en plattform. Innehållet i Kognity är så mycket mer än bara en lärobok: vi kombinerar text, videos, anmieringar, 3d-grafer, Youtube-klipp, och TED-talks på ett och samma ställe, vilket gör upplevelsen mer engagerande. När en elev använder Kognity genererar det data som ger feedback i realtid, både till eleven själv men också till läraren, som vet exakt var eleven befinner sig, berättar Karin.

Redan från början har Kognity haft ett internationellt fokus. Företagets första kund var i Rwanda.

– Vi anpassar våra läroböcker till läroplaner, och den första läroplanen vi gick in i är IB (International Baccalaureate), det internationella gymnasiesystemet.

Det är också därför Kognity inte är så stora i Sverige som de hade kunnat vara om de satsade på svenska läroplaner. I Sverige erbjuds IB på omkring 30 skolor, och Kognity har avtal med flera av dem.

Andra läroplaner som Kognity har tagit fram material till är IGCSE (internationell utbildning för 14–16-åringar) och brittiska GCSE. Eftersom plattformen är på engelska är det än så länge en förutsättning att arbeta med globala eller engelskspråkiga läroplaner. Dessutom håller de sig än så länge till naturvetenskapliga ämnen, samhällsvetenskapliga ämnen samt matematik.

Idag finns Kognity i 75 länder och över 150 000 elever har använt de digitala läromedel som företaget beskriver som “intelligenta och interaktiva”.

– Hur elever lär sig idag är helt annorlunda än för 30–40 år sedan, säger Karin. Då var läroboken den centrala faktorn. Men idag använder elever massor med olika källor, och om det här är elevernas verklighet, varför ska då inte skolan anpassa sig till det?

Enligt Karin är ett problem att det saknas digitala strategier på så många skolor världen över. Många skolor plockar olika lösningar här och var och hoppas att det funkar, vilket leder till att lärarna sitter med massor av olika system.

– Någon måste styra upp det, och det hänger på skolledningar men också nationella strategier och edtechbolag.

De internationella svenska skolor som Kognity arbetar med är enligt Karin relativt väl förberedda och hon tycker att vi generellt sett har kommit långt i Sverige.

– Många skolor har blivit brända på grund av dålig utbildningsteknologi och att många bolag inte designat sina produkter med fokus att underlätta inlärningen. Om det görs på rätt sätt är teknologi är inte läskigt eller negativt, tvärtom kommer det att göra personlig inlärning allt mer effektiv, säger Karin Bjerde.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.